The Berkeley Daily Planet:

Anti-Semitism and

Journalistic Malfeasance

John Gertz

November 30, 2009






Contents
I. Introduction 1

II. Examples of Anti-Semitic Tracts in The Daily Planet 2

Jews Got What They Deserved in The Holocaust 2

Israelis are Nazis 6

Zionist Occupation Government (ZOG) 9

Jews Are Not Real Americans; They Are Spies and Fifth Columnists 11
The Jews Should Admit That They Killed Christ 12

Judaism Is a Gutter Religion 14

Jews Look Funny 15

So Few Jews, Such a Big Jewish Problem 15

Israel Has No Right to Exist 16

III.  Is The Berkeley Daily Planet Taken as a Whole Anti-Semitic? 18

IV.  Is Becky O’Malley Herself an Anti-Semite? 30
The Early Life of Elisabeth Warren Peters (aka Becky O’Malley) 30
Becky O’Malley, Anti-Semitism, and The Daily Planet 34
V.  Miscellaneous Examples of Journalistic Malfeasance 43

The Sad Case of George Beier 43
Laurie Capatelli’s Near Miss 44
Tree Sitting 45

Landmarking and Development 46



VL

VIL

VIII.

Elephant Pharmacy 47
Dellums Sycophancy 48
The Daily Planet Publishes A Plea To Kill Cops 49

Junk Science and Just Plain Junk 351

The Peculiar World View of Conn Hallinan 354

Hallinan On Russia, Its Former Allies, North Korea,
and Sundry Communists 55
Hallinan On Israel 59
Conn Hallinan: Distinguished Journalist or Con Artist? 64
Hallinan On Islamic Fundamentalists and Terror 67

Advertising in The Berkeley Daily Planet 69

About The Author: Anatomy of an Extremist 73



I. Introduction

The Berkeley Daily Planet, as we will show, is a fount of anti-Jewish and anti-Israel
expression. It defends itself from the ugly charge of anti-Semitism by professing, instead,
adherence to a very strict interpretation of the rights of free speech. However, while we
have found all manner of anti-Semitic hate speech in the pages of the Daily Planet, in
a thorough review of all past issues, we have found only one expression of hate speech
directed at any other group. That other group is police officers. Since Michael and Becky
O’Malley purchased the paper in early 2003, we have not found a single expression of
hate speech directed against gays, Muslims, blacks, or any other ethnic or religious
group. Neither have we detected any misogyny.

We readily admit that we were originally drawn to our subject by the shameless Jew
bashing and Israel bashing at the Berkeley Daily Planet. However, we are also Berkeleyans,
and as such are almost equally appalled by the unfair way that the Berkeley Daily Planet
treats other topics as well.

By issuing this report, we hope to act as a mirror by which the O’Malleys might look at
themselves and thereby be persuaded to reform the content of their paper. We fondly
hope that it might become a first class local paper of which all Berkeleyans might be
proud. As it is, vast swaths of the public have long ago turned their back on the Berkeley
Daily Planet in disgust. In time, however, and with a showing of good will on the part of
the O’Malleys, perhaps trust might be restored.

The author of this report is also the editor of a website which monitors the Berkeley
Daily Planet on an ongoing basis, and at which further details and full references for this
report may be found:

www.DPWatchDog.com




II. Examples of Anti-Semitic Tracts
in the Daily Planet.

Regular readers of the Berkeley Daily Planet will not be surprised that the Anti-
Defamation League (ADL) in a June, 2009 report has announced that anti-Semitism in
the Bay Area is way up, led by a surge of anti-Semitism from the hard left. Anti-Semitism
formerly was the province of the far right. Here, organized by themes, we will examine
various examples of anti-Semitic tracts that have been published by the Daily Planet.

The Jews Got What They Deserved in The Holocaust

Here’s a pop quiz. From where is this quote taken:

“One should ask why anti-Semitism has persisted throughout the centuries. Let us go
back to 539 BC, when Cyrus the Great, King of Persia, went to Babylonia and liberated
Jews. One can ask why Jews were enslaved by Babylonians. Also, one can ask why Jews
had problems with Egyptians, with Jesus, with Europeans, and in modern times with
Germans? The answer, among other things, is their racist attitude that they are the
‘Chosen People.” Because of this attitude, they do wrong to other people to the point that
others turn against them, namely, become anti-Semite if you will.”

(a) Mel Gibson’s drunk driving police report
(b) Mein Kampf

(c) The Hamas Charter

(d) The Berkeley Daily Planet

Sadly, if you guessed (d), The Berkeley Daily Planet, you would be correct. This quote,
essentially blaming the Jews for all that has befallen them, including the Holocaust,
appeared in an August 8, 2006 Berkeley Daily Planet Commentary written by Kurosh
Arianpour, an Iranian living in India.

Predictably, a hail of letters came into the Daily Planet decrying such blatant expressions
of anti-Semitism, including from Jerry Brown, Berkeley Mayor Tom Bates, a number of
city council members, the local Jewish community and the Anti-Defamation League. Chip
Johnson criticized the Daily Planet in his San Francisco Chronicle column. Dutifully, the
Daily Planet owner and executive editor, Becky O’Malley, published some of the letters.
Here is the letter representing the feelings of the local organized Jewish Community:



On behalf of the Berkeley Jewish community, we are writing to express

our pain and disappointment at your use of your newspaper as a forum for
promoting hatred against Jews. A commentary by Kurosh Arianpour, which
you printed on August 8, was intended to antagonize and intimidate Jewish
readers and to stir up animosity toward them. Our only solace is that we have
heard from many Berkeley citizens who were as offended as we were by your

decision to provide a platform for this bigotry.

In his commentary, Arianpour claims that Jews were enslaved by the
Egyptians and Babylonians (sic) and persecuted and murdered by the Nazis
because “they do wrong to other people to the point that others turn against
them...” A week before this letter appeared, a gunman broke into a Jewish
institution in Seattle, killing one person and severely injuring several others.
The next day, the white supremacist organization Stormfront posted on its
website: “Jews deserve everything they get...we should support all of our
friends who shoot/kill Jews!”

Arianpour’s message is not only hurtful and hateful, but dangerous. Throughout
our history we have seen how similarly despicable words can create a climate
that leads to hateful and violent actions. It is bad enough to read such a message
on the website of an extremist group; it is a serious breach of public trust to
read it in a paper that professes to support the community. In order to share our
feelings, we recently requested a meeting with the Daily Planet Executive Editor
Becky O’Malley. Ms. O’Malley refused to meet, stating “you won’t convince me
of your position.” Our “position” is that a Berkeley newspaper is no place for

hate commentaries and that it should be a place for respectful dialogue.

Our city has always prided itself on its commitment to promoting an open,
accepting environment where people from all backgrounds feel welcome and
included. We believe you have attempted to disrupt the harmony we all enjoy

here in Berkeley. You owe us and the rest of the community an apology.

— Loren Basch, CEO, Jewish Community Federation of the Greater East Bay
Rabbi Andrea Berlin, President, East Bay Council of Rabbis
Jonathan Bernstein, Executive Director, Anti-Defamation League,
Central Pacific Region
Rabbi James Brandt, Executive Director, Center for Jewish Living and
Learning, East Bay



Donald Brody, President, Jewish Community Federation
of the Greater East Bay
Rabbi Yonatan Cohen, incoming rabbi, Congregation Beth Israel, Berkeley
Rabbi David J. Cooper, Kehilla Community Synagogue

Carol Cunradi, President, Congregation Netivot Shalom, Berkeley

Sandra Curtis, Regional Board Member, New Israel Fund

Myrna David, East Bay Regional Director,
Jewish Community Relations Council
Sanne DeWitt, Chair, Israel Action Committee of the East Bay
Rabbi Stuart Kelman, Congregation Netivot Shalom, Berkeley
Julie Kennedy, President, Congregation Beth El, Berkeley
Hilda and Seymour Kessler, Founders, Bridges to Israel-Berkeley
Rabbi Jane Litman, Rabbi-Educator, Congregation Beth El, Berkeley
Rabbi Harry A. Manhoff, PhD , President,
Board of Rabbis of Northern California
Rabbi Ferenc Raj, Congregation Beth El, Berkeley
Avi Rose, Executive Director,
Jewish Family & Children’s Services of the East Bay
Rabbi Yair Silverman, Congregation Beth Israel, Berkeley
Beth Sirull, President, Jewish Community Center of the East Bay

Leslie Valas, President, Congregation Beth Israel, Berkeley

Ernest H. Weiner, Executive Director, American Jewish Committee,
Bay Area Chapter
Adam Weisberg, Executive Director, Berkeley Hillel

Here was the Anti-Defamation League’s missive:

With a free press comes responsibility. We must recognize that words can be
more than words—especially when they justify or condone violence.

ADL has seen time and time again how hateful words can lead to ugly, violent
acts. We saw it less than a year ago in San Francisco where several men
making anti-Semitic jokes ended with two young men being brutally beaten.
We saw it in Rwanda where hateful propaganda on the radio stations and in

the newspapers led to genocide.

Finally, we saw it just two weeks ago when a self-identified angry Muslim man



walked in to the lobby of the Seattle Jewish Federation with a gun to the head
of a 14-year old girl. He was disgruntled over the conflict in the Middle East
and decided the employees of the Federation were an appropriate target for his
rage. One woman was killed, four others were seriously injured and an entire
community was left shocked, confused, and terrified. Time and time again we

have seen rhetoric and speech galvanize people to action and even violence.

Kurosh Arinapour is not merely offering thoughts on the current conflict or
showing support for the Palestinian and Lebanese people, he is justifying
slavery, hatred, and genocide by engaging in scapegoating and blaming the
victim. Speech like Mr. Arinapour’s is dangerous and hateful and can lead

to acts of discrimination and violence. Sadly, we saw that two weeks ago in
Seattle. Does Mr. Arinapour think the staff at the Jewish Federation deserved
or even earned their fate just like the slaves in Babylonia or the six million
Jews in the Holocaust? We have a free press to encourage discourse and share
ideas, but spreading hatred is not the job of the press or the Berkeley Daily
Planet.

O’Malley did publish a letter rising in her defense by one, Rio Bauce. Nowhere was
Bauce identified as a reporter for the Daily Planet, which he was. The letters section of a
newspaper is not the place for its staff to defend it, especially without attribution.

Responding to the firestorm of criticism for her decision to publish the Arianpour piece,
O’Malley refused to apologize for running the op-ed, citing the First Amendment (August
11, 2006). She explained that “what you don’t know can hurt you,” apparently meaning
that Berkeley’s marketplace of ideas should include a spirited debate about whether Jews
are marked by characteristics which cause others to hate, expel and exterminate them.

O’Malley must have concluded that the Berkeley community would tolerate her decision to
publish the anti-Semitic Arianpour piece and join her in interposing the First Amendment
between the Daily Planet and those who would criticize it. This conclusion is passing
strange in a city whose official seal champions diversity. Indeed, an African-American
minister’s condemnation of homosexuality earned a front-page denunciation in the Berkeley
Daily Planet. On February 7, 2006, the Berkeley Daily Planet printed a self-congratulatory
editorial praising its decision not to publish the famous Danish anti-Muslim cartoons on
the grounds that they were produced by individuals outside of Berkeley. The same logic did
not apply to an Iranian hurling anti-Semitic canards from India.



Of course, the specific charge of anti-Semitism would be mightily diluted if the
Daily Planet treated all religions, or least some other religions, as shabbily. On the
contrary, Islam, for one, is treated with kid gloves. For example, in O’Malley’s July
29, 2005 editorial, written right after the London bus bombing, she meekly concedes
“that the bombers have some general connection to the Islamic religion,” but then
goes on to give Islam a free pass before turning to Israel as the real culprit in the
final paragraph. She listed by name the countries that have suffered from terrorism,
though somehow O’Malley overlooked Israel from that list, which has suffered more
per capita than any country other than Iraq. In O’Malley’s May 14, 2004 editorial
she wrote, “This week we received a particularly vicious letter attacking the Islamic
religion from a correspondent who was not ashamed to sign his name and telephone
number, and we are finally fed up with this discussion. We're not going to print it,
at least for now.” She never did. She also published a front-page article condemning
a Peace and Justice Commissioner for disseminating a perceived Islamophobic
YouTube video (May 15, 2007).

In summary, in the name of free speech, in the Daily Planet Jews may be demeaned as
“cockroaches,” Rwanda-style, while hate speech against any other group is, as it should
be, banned.

Israelis are Nazis

We learn that Israelis are Nazis in an August 4, 2006 letter from Linda Stewart:

Anyone in Congress who supports this genocide does not represent me and
many others in this country. Destroying a country’s infrastructure, killing
millions of innocent civilians, including children, is inexcusable. I will never
vote for anyone who supports this insanity. What Israel is doing to Lebanon
is worse than what Hitler did in Germany. Hezbollah is merely an excuse for

Israel to wipe out Palestine.

Millions? That would be worse than Bosnia, Congo, Rwanda and Darfur combined. The
actual number of Palestinian civilian deaths from the outbreak of the Second Intifada in
2000 through the recent operation in Gaza, by anyone’s count, is in the low thousands.
Similarly, in an October 2, 2008 letter, Marc Sapir makes the case that it is okay to paint
swastikas on Jewish stars since this is clearly aimed at Israel and not at Jews, and is
therefore not anti-Semitic:



Recent Hard Left Demonstration in San Francisco

When someone’s graffiti equates the Star of David with the Nazi swastika,
anyone may voice their strong disagreement with that equation. They are free

to disagree. But the attempt to label that equation anti-Semitic is a ruse, a lie.
Here is another letter that equates Zionism with Nazism (Ronald Branch, July 29, 2005):

Doesn’t anybody care that arch Zionazi Henry J. Kaiser dumped his Richmond
factories of death and destruction into the bay creating what is now known as
the Albany Bulb? Walk along the shoreline at low tide and check out the tons
and tons of heavy industrial waste that was dumped as close and as cheaply as
possible.

If the crude equation drawn between Zionism and Nazism did not give Becky O’Malley
pause before publishing this letter, perhaps the fact that Henry Kaiser was neither a Jew
nor a known Zionist might have. Facts never seem to get in the way when it comes to
O’Malley’s monomaniacal anti-Israelism.

The Berkeley Daily Planet’s foreign affairs analyst, Conn Hallinan (who, incidentally, is
a life long Communist), also makes the equation between Israel and the Nazis. Here, for
example, are two titles he has chosen for articles that condemn Israel on fallacious evidence:



“Israel Treated Gaza Like Its Own Private Death Laboratory,” intentionally

evoking the memory of Joseph Mengele; and

“Ethnic Cleansing and Israel,” here evoking the specter of Bosnia, the closest
brush Europe has had with actual Nazism since World War II.

We will analyze these articles elsewhere in this report.

Nor is Becky O’Malley loathe, herself, to draw a comparison between Zionists and Nazis.
The companion website to this report, www.DPWatchDog.com, has been likened by
O’Malley to Goebelles (June 4, 2009).

Reasonable criticism of Israel for this or that policy is, well, reasonable. No country
is perfect, and Israel lives in a very rough neighborhood. However, a crude equation
between Israel and Nazism is utterly false, and it is maliciously false. If Israel is a Nazi
state, then surely it is unremittingly evil. There would be no reason to negotiate with it
and no reason to compromise with it. It would have to be destroyed, pure and simple.
This is exactly what those who make this equation mean. The Nazis killed Jews because
they imagined that they were each and every one of them born purely evil. The hard
left would destroy Israel using the same imagery of pure evil, though now, cunningly,
couched in the post-Nazi term for such pure evil, namely, Nazism itself.

Worse than simple anti-Semitism, as in not-in-our-country-club, this is an actual call
to genocide. For if Israel is a Nazi state then any and all means must be used to destroy
it. This is why Daily Planet columnist, Conn Hallinan, who likens Israelis to Nazis, as
we will show elsewhere, seems to relish the thought of Iran attacking Israel with nuclear
weapons. In the alternate universe of Hallinan and O’Malley, no more tears need be
shed over the incineration of Tel Aviv than over Dresden.

Is Israel a Nazi state? If so, surely it would not have its free press or its independent judiciary;
it would have long ago rounded up of its leftist citizens; its Arab citizens would have been
denied employment, the right to vote, and the right to serve in the Knesset, its parliament.
Hadassah Hospital in Jerusalem would be the site where organs were harvested from
murdered Arabs; gays would be murdered instead of allowed to serve openly in the armed
forces; and, of course, the landscape would be dotted with extermination camps. If it were
merely an Apartheid state, rather than a Nazi state, then surely there would be no Arabs
in Israel’s universities or army (there are plenty in both); no Arab doctors or patients in its
hospitals (there are plenty of both); and Arabs would have separate water coolers (absurd!).



We could go on and on defending Israel against the ludicrous charge of Nazism and
Apartheid. But why? One cannot argue with this as though it were a rational argument.
It is not. It is naked and irrational hatred. One way we know this is that it is leveled by
people who would never dream to use the term, “Nazi,” against, say, Sudan, which has
launched two very real racial and genocidal wars, causing the deaths of hundreds of
thousands, namely, against Christians and animists in the south, and more recently
against blacks in Darfur. Nor is the term ever leveled by the Daily Planet against Hamas,
whose Charter repeatedly calls for the “obliteration” of Israel, actually quotes from the
infamous “Protocols of the Elders of Zion,” and reads exactly like “Mein Kampf.” No, the
term, “Nazi,” is used only against democratic, free, and liberal Israel.

The hard left and the far right have very much in common in their endless construction
of enemy lists, their willful ignorance of facts, their diffuse white knuckled hatred
spewed in all directions, and their conspiracy theories. When the extreme right
labeled Dr. George Tiller a Nazi for providing legal abortion services, it was, in effect,
placing a death sentence upon him. We now see right wing demonstrators equating
Barack Obama with Adolph Hitler because he is trying to foist “death panels” upon
the innocent citizenry. Not surprisingly, the Secret Service has registered more threats
against President Obama’s life than against any prior president. When Berkeley’s hard
left and the Berkeley Daily Planet employ this same Nazi equivalency are they not also
inviting, even seeking, a violent outcome?

Is Becky O’Malley required to publish calls to genocide in the name of free speech? How
are Berkeley’s Jews, or at least its Zionist Jews (a large majority) any different from the
“cockroaches” denounced on Radio Rwanda? Counter to O’Malley’s faulty understanding
of the Constitution, there is no absolute right of free speech in America. Justice Oliver
Wendell Holmes famously wrote that the right of free speech stops when it comes
to incitement to violence or yelling “fire” in a theater. The Daily Planet’s insistence on
equating Israel with Nazism is just this sort of yelling “fire” in the crowded theater of
Berkeley.

Zionist Occupation Government (ZOG)

The Berkeley Daily Planet published a cartoon by Managing Editor, Justin DeFreitas on
April 16, 2004 that shows an American flag, with its pole stuck like a spear into the back
of a prostrate Palestinian peasant representing the as yet unborn Palestinian state.

Critically, a single Star of David has replaced the 50 stars in the flag. DeFreitas employed the



THE STATE OF FPALERTINE

age-old anti-Semitic theme that Jews control America (or, often, the whole world). The neo-
Nazis therefore call our federal government the ZOG, standing for “Zionist Occupation
Government.” This is clearly implied by the 50 stars of Old Glory being replaced by a single
Jewish star. Hitler used similar iconography as in this cartoon from Der Stiirmer:

DetCliiemet

ESALSESIA S JULIEE FTRE

simmmibunusmuml

ﬁa# mtmumw cined Zjdiechen

Foenbery. i Mt

-
=

| 5y mmen dem Deden mairiiin. mmm = e Im:r!lul

Dic Juden sind unser Ungliick!

“Where oneis ruled by the Jews, freedom is only an empty dream. ”

10



( http://futurenewstoday.blogspot.com/2009/01/israeligirl-violates-digg-tos.html )

Similar images can be found at innumerable neo-Nazi websites.

Most disturbingly, as anti-Semitism has migrated recently from the far right to the
hard left, so has its iconic imagery. Take, for example, the image from a hard left
website (above).

It is impossible to know whether DeFreitas received his inspiration from the hard left,
or took it directly from the Nazis or the neo-Nazis. One thing we know that did not
inspire Defrietas was current events. Nothing was happening among the parties, Israel,
Palestine, and the U.S. in March-April 2004 that could reasonably have led DeFreitas to
pen such a cartoon.

Despite the protests of the Anti-Defamation League (ADL) and others, O’Malley’s
response was to re-publish Defreitas’ cartoon eight months later as one of the year’s best.

Jews Are Not Real Americans;
They Are Spies and Fifth Columnists
On August 2, 2005 the Daily Planet published a piece by frequent contributor, Joanna
Graham (a self described Marxist, but also one of the Daily Planet’s most persistent
anti-Semites), in which we learn that Jewish American supporters of Israel’s right to live
within safe and secure borders may be spies, or worse:

m



It is worth asking: To what country does John Gertz owe his loyalty?... Would
he spy for Israel? (It’s been done.) Would he perjure himself for Israel? (That’s
been done too.) Would he threaten a political candidate with slush funds and
slur campaigns? (Threats like Mr. Gertz’s are not idle. They've been carried
out successfully many times.) Would he protect Israel when it had deliberately
killed American citizens? (Sadly, this too has been done.) Would he carry a
bomb onto the New York subway or BART, if Israel deemed it necessary? How

far would Eric Alterman go? How far would John Gertz go?

This dual-loyalty, fifth column canard is classically anti-Semitic. Gertz’s response to this
libelous calumny can be read in the August 5, 2005 issue and in part reads:

As for the canard that I am not a real American because I am pro-Israel (I
actually identify with Israel’s left wing and, for example, very enthusiastically
support the impending withdrawal from Gaza), well you should know I am
also pro-Free Tibet, and pro-Free Burma. I also love Great Britain, and have
a soft spot for France and Italy, too. Ms. Graham, I assure you that [ am as
American as you, born, bred and proud to be so. .. .No, Ms. Graham, I will
not assassinate anyone, nor blow up City Hall, even if, as you may in your
conspiratorial delusions believe that Israel is ordering me to do so.

In the April 23, 2004 edition letter writer Mark Dewhurst queries, “Am I an Anti-Semite
for pointing out that these leading Neo-Cons—all Jewish—are all rabid, right wing
Israel backers? Is their agenda really in the best interests of U.S. citizens here at home.”
To answer his question, maybe he is an anti-Semite.

The Jews Should Admit That They Killed Christ.

In a long article by Marc Winokur (April 9, 2004), the author complained of misplaced

Jewish sensitivity to Mel Gibson’s “The Passion of the Christ.” The writer draws upon a

literal reading of the gospels to argue that it is irrefutable that the Jews killed Jesus. Here are
several passages:

To insist that Jews of first century Judea were not engaged, at least in some
way, in the crucifixion of Christ, is taking refuge in a moral comfort zone

that serves only to punctuate inveterate denial.

12



His [Jesus’] exhortations and orations must have put a great deal of pressure
on both the ordinary and well-appointed Jews to change their ways—no small
matter for any prophet to sustain without an inevitable backlash. Again, to
pretend, under these circumstances, that some of the Jews did not have an
interest in his departure from the social-political landscape simply flies in the
face of human nature. Ask yourself, what possible purpose does it serve to
support this cloak of innocence, given that the people who felt threatened by
his challenge to the status quo were only behaving as human beings behave,
even to this day? Although, complicity with the capture, and likely mutilation
of one’s own ethnic, corporeal relation is not a laudable evocation of the best
in human nature, it was not, and is not, a weakness specific to the people of
Judea, or Jews in general. The roots and residue of treachery go far back, and
way beyond that of the Jews in Christ’s time. After all, the Bible, particularly
the First Testament, is fraught with horrific acts of betrayal, violence and
human iniquity. For Jews to consistently proclaim their impeccability in

this matter only sets up a kind of transcendental ethic that we are implicitly

ascribing to ourselves.

Any doubt whatsoever about a [Jewish] cultural collaboration to put one of its
best to death for political purposes demands serious scrutiny and collective
redress.

This article is a plain, if softly worded, restatement of the age-old canard, “Christ killer.”
It raises many issues, including these:

First, this has to be about the only positive review of Mel Gibson’s anti-Semitic “The
Passion of Christ” ever published in a progressive newspaper.

Second, this is the only example we can find of theology being published in the Berkeley
Daily Planet. We can find no articles examining the Islamic doctrine of jihad, the
Christian concept of the Trinity, or Hindu polytheism—just this solitary “Christ-killer”
article.

Third, the author is dead wrong that it is historically self-evident that the Jews were
complicit in the killing of Jesus. Not only has the Catholic Church abandoned this
position, but the world’s foremost authority on the historicity of Jesus, John Dominic
Crossan, has concluded in his classic book, Who Killed Jesus, that the Jews were utterly
innocent of the crime. According to Crossan, the Jews were framed by the synoptic

13



Gospel writers. They wrote after the temple priests, the Sadducees, had been completely
destroyed in the revolt against Rome of 68-72 CE, and at a time when early Christians
were in very stiff competition for the future of Judaism with the Pharisees, who had
risen to fill the void left by the Sadducees. During this period of mutual antagonism
and competition between the Pharisees and early Christians, Christian polemicists
pinned the murder of Jesus on these early pre-Talmudic rabbis. However, the Pharisees
were country preachers, who had held absolutely no authority in Jerusalem at the time
of Jesus” death. Jesus himself was either a Pharisee or closely aligned with them. Even
the Sadducees would have had absolutely nothing to do with sentencing anyone to
death. In any event, Crossan concludes, there would have been no trial in the first place.
Romans routinely carted off troublemakers to the cross without any formalities. Crossan
concludes that the Romans alone were responsible.

Judaism Is a Gutter Religion

Nation of Islam leader, Louis Farrakhan, famously called Judaism a “gutter religion.”
Regular Daily Planet contributor, Joanna Graham, heartily agrees (October 23, 2008):

American Jews can enjoy the fruits of assimilation or the ‘solidarity of the
Jewish community.” Right now, they are desperately trying to have both...If
you really want a ‘Jewish community,” you need to observe the 613 mitzvot
which regulate every aspect of Jewish life...spend one full day a week doing
nothing but reading prayers in a language you don’t understand, have (and
refrain from) sexual relations with your spouse on a religious schedule, stop
having lunch with your goyishe friends (it’s forbidden); let your most intimate
decisions be made for you by rabbis ...and get very angry and upset when

some kid spray paints [a swastika] on a [pro-Israel] poster.

Graham goes further to rejoice that, although her parents were born Jewish, they
assimilated out of the religion, and that she herself therefore had the good fortune to be
able to marry a blue eyed, blond haired gentile. She argues that the only choice available
to those who were misfortunate enough to be born Jewish is to fully assimilate like her
parents or to follow her perverse definition of ultra-Orthodox Judaism. In fact, virtually
none of Berkeley’s Jews are ultra-Orthodox, and neither are very many American Jews
outside of some areas of New York. The very few Berkeley Jews who actually spend
Saturdays reading nothing but Hebrew actually, counter to Graham, do understand

14



what they are reading. She utterly demeans these Orthodox Jews, misunderstanding
their beliefs almost entirely. Her argument that one cannot be a Jew if one does not
practice its most rigorous forms is much the same as arguing that only those who speak
in tongues and kiss poisonous snakes may be considered Christians. This person, who,
through happenstance, was born to Jews who had renounced their religion, reminds
us that some of the cruelest inquisitors of 15th century Spain were priests of Jewish
ancestry. We cannot find a single example of any other religion being subjected to such
cruel attacks in the pages of the Berkeley Daily Planet.

Finally, so there can be no doubt of the author’s anti-Semitism, elsewhere (February o,
2007) Graham describes Arianpour’s anti-Semitic screed as being “eloquent.” Ms. Graham
would no doubt also consider Mein Kampfto be “eloquent.” In the same spirit, when queried
as to why the Daily Planet persists in publishing an avowed anti-Semite like Graham,
O’Malley replied that it is because Graham is a “good writer” (email communication).

Jews Look Funny.

In an August 2, 2005 letter Mark Richey accuses someone who had written a pro-Israel
letter of wearing “the funniest looking yarmulke I ever saw.” As it happens, the Jew in
question is secular and does not wear a yarmulke, except in synagogue. We cannot find
a single example of this kind of ethnic slur directed against any other group in the pages
of the Berkeley Daily Planet.

So Few Jews, Such a Big Jewish Problem.

In the May 28, 2009 issue Joanna Graham claimed that Jews represent only 4% of
Berkeley’s population at the very most, and therefore Jewish concerns of anti-Semitism
in Berkeley’s local paper, the Daily Planet, can be safely ignored.

Is it also true that blacks comprise only 4% of Berkeley’s population? Of course not. Nor
is Berkeley’s population 80% Burmese, nor 75% Algerian, nor is it only 1% white. We
would have hoped that Becky O’Malley would instantly recognize such hoaxes and
have the good sense to throw away submitted articles or letters that make preposterous
claims such as these. O’Malley’s alleged addiction to “free speech” does not require the
Daily Planet to publish false information.

Moreover, when the Daily Planet receives patently false information does it not make
its editor wonder what would be the motive? Would not racism be at the core of a letter

15



that claimed that only 4% of Berkeley’s residents are black; especially if the author had a
history of making racist remarks? If the Daily Planet were to publish such a letter, would
we not wonder if, in turning a blind eye to this falsehood, it was not also complicit in
this racism?

Any Berkeley resident should instantly know Graham’s 4% figure to be false. Graham
even lays out her erroneous logic, namely that Jews represent only 2% of the American
population, and therefore even if you double this, that gives 4% at most. In fact, Jews
are estimated at 3% of the U.S. population, but, much more importantly, Jews don’t
live everywhere with remotely similar frequency. They are represented in much
higher relative numbers in the Bay Area than in, for example, Kansas. Then, in the
Bay Area, there are vastly more Jews in some areas than in others. For example, there
are many more in Berkeley than in Richmond or Antioch. The leading authority
of American Jewish demography, the recently deceased Gary Tobin, put Berkeley’s
Jewish population at about five times Graham’s claim. The Jewish Federation of the
East Bay estimates that 100,000 Jews live in the East Bay, with about 25,000 living in
Berkeley, and many more within the Daily Planet’s area of distribution. If you live in
or near the Berkeley Hills, in Rockridge, around Solano, around College Ave., or are a
student at CAL, you are either Jewish yourself or know quite well that many or most
of your neighbors are.

Four percent at the very most? Then who are all those people standing in the long lines of
Berkeley’s annual Jewish Film Festival, and who are those people that attend Berkeley’s
annual Jewish Music Festival in droves? Why are there at least twelve Berkeley venues for
High Holiday services? How can the local Jewish bookstore, Afiqgomin, stay in business
when Cody’s, Black Oak, and B&N have closed? How can there be over 1000 attendees
at the annual local AIPAC dinner? Why does Hillel estimate that there are over 4,000
Jewish students at UCB (that would be 4% of Berkeley’s population right there)?

Finally, if there are virtually no Jews in Berkeley, why does the Berkeley Daily Planet
expend so much ink on Berkeley’s Jewish problem?

Israel Has No Right To Exist

Frequent Berkeley Daily Planet contributor, Joanna Graham, writes (March 19, 2009) that
“Israel . . . has no borders and no citizens and is not even quite a real nation. Zionism is
an ideology based on obsolete 19th century race thinking and a wholly discredited vision

wm

of the state as the territory of a ‘volk.

16



This is blatant delegitimization of Israel. The claim that of the 192 member nations of the
U.N,, Israel and only Israel should not exist, and that Jews and only Jews are a people

(“volk”) without a right to a homeland, is a hallmark of anti-Semitism. We will see this
theme taken up again in the writings of Hallinan and O’Malley.

17



II1. Is the Berkeley Daily Planet
Taken as a Whole Anti-Semitic?

Without any doubt, the Berkeley Daily Planet is Jew obsessed and Israel obsessed. Here
is a Google survey of hits for various countries in the Daily Planet. This was conducted
on February 3, 2009, but the relative results have not changed much since:

Keyword Hits
Israel 2110
Palestine 1460
Jews 1010
Darfur 162
China 1630
Tibet 201
Burma 144
Zimbabwe 142
Congo 92

Looking beyond the mere hit counts, we examined the content of the top ten hits for
each keyword. 10 out of 10 of the hits for “Israel” and “Palestine”, and 8 out of 10 hits
for the word, “Jews,” concerned the Israel/Palestine conflict. Contrast that with only 2
out of the top 10 hits, respectively, for the Congo and Zimbabwe being related to their
conflicts. The other hits were cultural, AIDS-related, or irrelevant. For China, not one
of the top 10 hits related to human rights. One was critical of Taiwan, one remembered
Mao’s birthday fondly, and the rest were cultural or irrelevant (i.e., China Camp, Marin).
Of the top 10 hits for Darfur, not one was from an article concerning that subject. All
were references to Darfur in articles on other topics.

This so-called local newspaper actually has vastly more to say about Israel/Palestine
than about the adjacent communities of Albany, Emeryville, or El Cerrito, where the
paper is distributed. If one subtracts simple addresses, as in the Calendar listings, there
are very many more hits for Palestine than for any of these communities supposedly
served by the Daily Planet. The Berkeley Daily Planet writes more about Palestine than
10 other similar local Bay Area newspapers combined.

If the preoccupation with Israel/Palestine is, in fact, an East Bay phenomenon, rather
than being an invention of the O’Malleys, then surely other East Bay newspapers would

18



Palestine Search Hits in Local and Regional Newspapers

Alameda
Sun
0%

Manterey EB Express
Herald 3%
3%

19



have to respond to this demand. However, the East Bay Express mentions “Palestine”
only 5% as often as the Berkeley Daily Planet. If one must obsess on Palestine if one is to
be a good far left newspaper, then why does the free San Francisco Weekly, which largely
shares the far left orientation of the Daily Planet, only musters 6% of the Planet’s all-
consuming obsession with Palestine?

Perhaps the most damning comparison of all is between the total online archive search
hits for “Palestine” in the Los Angeles Times with the Berkeley Daily Planet. We compared
the two going back to April 1, 2003, the date the O’Malleys began publishing. Consider
first that the LA Times is the largest circulation daily west of the Mississippi, serving
a metropolitan area with over 13 million residents and with an estimated circulation
in the range of 1,000,000. Consider also that the LA Times is well known for its keen
interest in all matters related to Israel and Palestine, has extensive international news
coverage, and has dedicated foreign correspondents located throughout the Middle East.
Nevertheless, the Berkeley Daily Planet with only one-seventh the number of issues
(daily versus weekly), a self reported (and probably exaggerated) print run of only 19,000,
and a mere 28 pages long, manages to far exceed the frequency of references to Palestine
found in the Los Angeles Times.

Average Mentions of "Palestine” Per Issue

Los Angeles Times Berkeley Daily Planet

There are at least as many African-Americans as Jews living in Berkeley. So one would think

20



that the Berkeley Daily Planet would have some interest in Africa. But almost nowhere in
its pages is there mention of the several million people who have died in the Congo conflict,
the hundreds of thousands of black Muslims who have been murdered by Arab Muslims in
Darfur, or the untold tens of thousands or more who have perished in Zimbabwe. Congo,
Darfur, and Zimbabwe together received less than 20% of the hits as Israel, and even then,
the African hits are largely incidental to the problems besetting that region. Since O’Malley
took over the Berkeley Daily Planet in 2003 at least 500 times more blacks have died in the
conflicts of the Congo, Darfur, and Zimbabwe as have died in the Israel/Palestine dispute.
Yet one would never know this by reading the Berkeley Daily Planet. Likewise, there are
lots of Chinese and other Asian Americans in the Berkeley Daily Planet readership area,
but very little in its pages about repression in Tibet, China, or Burma. In the place of this
lacuna, the Berkeley Daily Planet focuses almost exclusively on Israel/Palestine.

On December 18, 2008, Becky O’Malley issued a statement as to why this is so:
The Daily Planet does not state just one side of this issue [Israel/Palestine]. In
fact, the Planet itself rarely makes any statement at all on the issue, but with the
exception of the occasional editorial cartoon or Conn Hallinan column, merely
publishes the views of its readers in the form of commentaries and letters.

Unfortunately, our findings show that this statement is completely false!

The Berkeley Daily Planet’s own employees share an obsession with Israel, starting with
O’Malley herself. Contrary to O’Malley’s assertion that she does not write about Israel,
to date (October 2009) the Berkeley Daily Planet has published 24 editorials written
with Becky O’Malley’s own hand and which concern the topic of Israel or the Jews. She
has written on virtually no other part of the world, except, once or twice on Iraq. These
editorials can be found in the following issues:

12/19/03
01/06/04
03/26/04
05/14/04
07/20/04

10/05/04,

21



02/11/05
07/29/05
08/12/05
04/11/06
07/21/06
08/11/06
09/12/06
12/22/06
04/13/07
05/18/07
10/16/08
11/20/08
02/05/09
03/19/09
06/04/09
06/25/09
07/30/09

09/10/09

Conn Hallinan writes a regularly appearing foreign affairs analysis column for the
Berkeley Daily Planet, under the byline, “Dispatches From the Edge.” Hallinan is in fact
from the very edge of the American body politic, being a lifelong Communist. He is a
contributor to various anti-Israel websites, such as PalestineThinkTank.com. At least 15
of his columns to date entirely or mostly concern Israel, while many more bring Israel
into articles written chiefly on other topics. Taken as a body, his work is, of course,
condemnatory:

22



12/09/05
09/01/06
09/15/06
12/22/06
10/12/07
12/07/07
05/08/08
09/11/08
11/06/08
12/04/08
01/15/09
02/19/09
03/05/09
07/16/09

09/10/09

Managing editor, Justin DeFreitas, has published at least 13 cartoons concerning Israel
or the Jews, but only a small handful about all the other situations in the world.

Additionally, there have been numerous “news” articles concerning Israel. For example,
when an anti-war activist, an ex-pilot in the Israeli air force, came to Berkeley to deliver
a pacifist message before a small handful of people, it was painstakingly recorded by
the Berkeley Daily Planet (March 1, 2005). However, when one of Israel’s most well
known reporters, Hirsch Goodman, gave a talk several weeks later to a very much larger
audience, the Berkeley Daily Planet refused to cover it. When explicitly requested to
cover Goodman for the sake of fair balance, O’Malley responded by email that this
would be of no interest to Berkeley Daily Planet reporters. The Berkeley Daily Planet
covered the first “national” convention in Oakland of a very small pro-Palestinian group
calling itself Jewish Voice for Peace (April 20, 2007), but has never yet sent a reporter to

23



cover the local annual AIPAC dinner, even though many national and local politicians
plus more than 1000 Berkeley and Oakland supporters of Israel attend, and typically
over a million dollars is raised. By admission and implication, the Berkeley Daily Planet,
while obsessed with Israel, is only interested in one side of the story.

On July 20, 2007, consistent with its pattern of being an outlet for every manner of
hysterical anti-Israelism, the Berkeley Daily Planet ran an article condemning Israel for
a traffic accident in the West Bank in which a Bedouin child was run over by a garbage
truck. The accident is labeled a “crime” and all of Israel indicted, tried, and found guilty.
But the author gives the reader not one scintilla of corroborating evidence. We do not
learn whether the child recklessly ran in front of the truck or whether the truck was
careening wildly. All we learn is that the villagers soon arrived on the scene and set the
truck on fire. We do not learn whether the driver was a Jew or an Arab. The writer wants
us to believe that the driver was a Jew, since the word “Israeli” is used all over the article.
But, in fact, it is very unlikely that Jews drive garbage trucks though Arab villages in the
West Bank. For all we know, and for all that we can rely upon the Berkeley Daily Planet,
the whole incident might have been a hoax.

One of the true hallmarks of hysterical anti-Israelism is a willful misstatement of facts.
O’Malley repeatedly aids and abets in this by publishing anti-Israel material that she
either knows to be factually inaccurate, or should know to be inaccurate with just a
modicum of normal fact checking. For example, the Berkeley Daily Planet allowed an
anti-Israel letter writer call two pro-Israel writers “liars” on the basis of misquotes and
fabricated evidence. First, the letter published in the September 13, 2005 issue under the
headline, “Why Lie?”:

Even after Gerald Schmavonian in his Aug. 16 commentary rebutted John
Gertz, David Altschul, and Lawrence White for their purposeful distortion

of history, John Gertz and David Altschul are at it again. They obviously can’t
help themselves from lying. Gertz writes (Sept. 2) “The War (1967) began when
Nassar sent his armies into Sinai.” But as Mr. Schmavonian pointed out Sinai
was then and is now part of Egypt. To say what Mr. Gertz is saying is akin to

saying that WWII began when the U.S. stationed troops in California.

David Altschul (Sept. 6) writes that after the U.N. Partition Resolution of 1947
“The armies of Egypt, Jordan, Lebanon, Syria and Iraq invaded Israel.” In fact,

those armies never entered Israel but only the land taken by Israel from the

24



Palestinian state that was supposed to be created by that same U.N. Partition

Resolution of 1947 (but never was due to Israeli aggression against it).

I cite the Encyclopedia Britannica that the Israeli army learned that the
British planned to withdraw ahead of the scheduled date of May 14, 1948, and
the Israelis attacked first in order to “gain strategic objectives in advance”
conquering much of what was to become the new Palestinian state. The “Arab
hordes” of five nations, that Gertz and Altschul want to frighten and alarm
readers with, numbered less than 10,000 poorly-equipped soldiers in total who

fought bravely against a Western-equipped Israeli army of 50,000 soldiers.

Gerald Schmavonian urges readers to consult any encyclopedia, including
the Jewish Encyclopedia, for the facts. Why don’t Gertz or Altschul ever
ask readers to do that? How is it that the U.S. public alone, among all the
world’s publics, is under these misimpressions and deceptions? Dare we
call it conspiracy? Because Gertz and Altschul and their pals know as Anne
Cromwell pointed out (Aug. 23) that if you can control the sound bites, you
can control the message.

Otherwise why would they continue lying? Would it weaken Israel’s claim that
its armed forces are ludicrously called IDF (Israeli Defense Forces) if people
knew they always attacked first (Israeli Offensive Forces) in all their wars.

— Janet Sakamoto, Albany
Gertz’s response (September 16, 2005):

Ms. Sakamoto calls David Altschul (who I don’t know) and myself “liars” for
respectively asserting that the Arabs started the 1948 War and the Six Day
War. Harsh stuff. She bases her accusations on information she uncovered

in the Encyclopedia Britannica (EB). Fearing that Altschul and I have been
deprived of new cutting edge research, I ran to Berkeley’s new downtown
library. The entire EB contains only a few scant sentences on either war,
mostly in an entry entitled, “Arab-Israeli Wars.” This is a mere half-page
article covering all of the wars (no wonder the last time I relied on the EB was
in the sixth grade). First, the 1948 War. Contrary to Sakamoto, the EB does
not say that Israel started the war, but states the order of events as (1) the Arab

armies occupied Palestinian areas, then (2) they attacked and destroyed the

25



oldest part of Jewish Jerusalem, and then (3) they marched down the valley
that leads to Tel Aviv, where they were repulsed. Elsewhere, in the entry under
“Israel,” the EB clearly indicates who did start the war : “On May 14, 1948, the
State of Israel was proclaimed and Egypt, Transjordan (later Jordan), Syria,
Lebanon, and Iraq declared war on the new country. Israel won the war.”
Altschul is vindicated.

But has Sakamoto also wronged me?

When one places a person’s written words within quotation marks, it is
accepted practice to use the exact words, especially when the quote is used

to justify an accusation of lying. Ms. Sakamoto explicitly calls me a liar based
upon the following made up quote: “The War (1967) began when Nassar sent
his armies into Sinai.” My actual words published in the Daily Planet’s Sept. 2

issue were:

“Arafat’s attacks on Israel began in 1965 precisely because he did not recognize
that [armistice] line, and the 1967 war was precipitated by the Arabs who
felt that Israel’s true border should be the sea. The war began when Nasser
famously boasted ‘I will throw the Jews into the sea. He then blockaded Israeli

shipping (an act of war) and sent his armies into Sinai.”

The venerable EB backs me up. Under “Palestine” EB writes that the PLO was
created in 1964 and was dedicated to “the destruction of Israel.” There is only
one short paragraph about the Six Day War in the half page “Arab-Israeli Wars”
entry. It reads in its entirety: “In early 1967 Syrian bombardments of Israeli
villages had been intensified. When the Israeli Air Force shot down six MiGs

in reprisal, Nasser mobilized his forces near the Sinai border. During this war
Israel eliminated the Egyptian air force and established air superiority.” A brief
entry under “Nasser” indicates that “war broke out after Nasser had requested
the U.N. to remove its peacekeeping troops from the Gaza Strip and Sharm
ash-Sheykh [i.e,, Sinai], then closed the Gulf of Aqaba to Israeli shipping.” For
those who desire more details than these about the lead up to war, I recommend
Michael Oren’s definitive history, Six Days of War, or simply go back to archived

news accounts of those days, especially the period of May-June, 1967.

With a score of 2-0, I believe that Sakamoto owes Altschul and me a published

retraction and apology.

26



The key point is that the Berkeley Daily Planet could have easily cross-checked Gertz’s
quote in question and seen that it was a misquote, and could just as easily have checked
the letter writer’s reputed source, the Encylopedia Brittanica.

Here is another example: Steve Reichner wrote on December 11, 2008:

So John Gertz is upset that someone has called him a racist. The poor fellow.
John Gertz, who plays whack-a-mole with the Mideast, slapping down with
charges of anti-Semitism anyone who stands up to disagree with him on
Israel. John Gertz, who believes views that disagree with his own should not
be published. John Gertz, who accuses the Daily Planet of bias against Israel
though they publish every mean-spirited tirade he can muster against those
who disagree with him. John Gertz, who casts all Palestinians into the same

mold, as bomb-throwing, Israel-hating terrorists. Cry me a river, John Gertz.
Gertz immediately responded as follows, but O’Malley refused to publish it:

The problem with this letter is that it is factually wrong in each and every
allegation. I have not denigrated anyone with the charge of anti-Semitism
because of their anti-Israel stance. Indeed, in scrutinizing the Berkeley Daily
Planet archives to search for anyone who I have accused of anti-Semitism, the
results show the following: four years ago, I took issue with one of Defreitas’
cartoon which clearly employed classic anti-Semitic imagery of the Jews
controlling the world (though Defreitas claimed the use was inadvertent). And
I have also critiqued that now infamous op-ed that the Berkeley Daily Planet
published by Kurosh Arianpour, “an Iranian student living in India.” Even
editor Becky O’Malley acknowledges this commentary to be anti-Semitic, but
which she says she printed anyway “in the interests of free speech.” Should
anyone doubt me on the above, do please examine the newspaper’s archives
which can be found online. If I have called someone an anti-Semite for their

anti-Israelism, just who would that be?

As a point of fact, the Berkeley Daily Planet does not publish my every “mean-
spirited tirade” as Reichner asserts. Personally, I don’t think they are mean-
spirited tirades, but well reasoned tomes. Nevertheless, tirades or tomes, some
of my best pieces have been left unpublished. The Daily Planet only publishes
about a half to two-thirds of what I submit.

27



Finally, readers will search the archives in vain for any instance where I have
“

cast all Palestinians into the same mold, as bomb-throwing, Israel-hating
terrorists.”

In sum, Reichner’s accusations are complete fabrications and fictions.

My core complaint here is not against an unhinged letter writer, but with
the Daily Planet that would print such a calumny, when its editor has her
own archives at her very fingertips, and could have ascertained in a moment
that the charges leveled were false in every way. So why publish hateful
defamation? Is this a responsible use of the power entrusted in Berkeley’s
paper of record? Remarkably, in the very same issue, O’Malley wrote in her
editorial, “if citizens can’t engage in rational civil discourse in print, all that’s
left is shouting at one another over the radio. Some have high hopes for the
Internet, but a quick glance at the quality of the reader comments on sfgate.
com will disabuse you of that fantasy.” I ask O’Malley, pointblank: just how
does Reichner’s letter in any way rise to the standards you claim for the Daily
Planet?

Perhaps the ultimate bias in reporting came when O’Malley placed an article by journalist,
Henry Norr, in the news section of the Daily Planet instead of in the commentary
section where it belonged. Norr is not just a journalist, he is a well-know anti-Israel
activist and a leader of the International Solidarity Movement (ISM), and admits this in
his article (August 30, 2005). In publishing this as news, O’Malley broke a cardinal rule
of journalism, namely, that a reporter should not be part of the story that he or she is
covering.

Moreover, any claim that O’Malley benignly keeps hands off the malicious content of her
newspaper is belied by a recent charge by her ex-reporter, Judith Scherr. Scherr stated
that she resigned because of editorial changes O’Malley would repeatedly make to news
stories in order to slant them in a direction that accorded with O’Malley’s own political
points of view: “I could no longer be part of a newspaper with such a lack of journalistic
integrity.”

In summary, counter to O’Malley’s assertion that “the Planet itself rarely makes any
statement at all on the issue [of Israel/Palestine]” the Berkeley Daily Planet has run very
many O’Malley editorials, news stories, news analyses, and cartoons of its own directed
against Israel. Apart from Hallinan’s column, it has run almost no articles about any

28



other conflict in the world. Both Becky O’Malley and Conn Hallinan equate Israel and
its supporters with the Nazis. This in itself is a very strong indication of anti-Semitism,
while Daily Planet cartoonist, Justin DeFreitas, has used imagery in depicting Israel that
is indistinguishable from Nazi and neo-Nazi propaganda.

In part, the European Union draft definition of anti-Semitism reads: “Applying double
standards by requiring of it [Israel] a behavior not expected or demanded of any other
democratic nation.”

We ask readers to now answer our leading question for themselves, is the Berkeley Daily
Planet in its totality an anti-Semitic newspaper?

Our answer is a strong PROBABLY.

29



IV. Is Becky O’Malley Herself an Anti-Semite?

The Early Life of Elisabeth Warren Peters (aka Becky O’Malley)

Becky O’Malley was born in 1940 in St. Louis and grew up in Pasadena, California.
Her given name was Elisabeth Warren Peters. She came from a wealthy, old line, blue-
blooded family. Her middle name, “Warren” was meant to evoke an illustrious ancestor,
famed Revolutionary War hero, General Joseph Warren, who fell at Bunker Hill. Family
members were proud Daughters of the American Revolution (DAR).

Elisabeth Warren Peters was among the twenty-one carefully selected “young beauties”
for the 1957 Debutante Ball at the super-exclusive Valley Hunt Club in Pasadena, then an
ultra-reactionary and overtly racist and anti-Semitic enclave of blue blooded snobbery.

The Valley Hunt Club was the pinnacle of Pasadena high society and of Jewish exclusion.
It was reserved for “prominent families” only. According to a 1972 Los Angeles Times
article, there was not a single Jew or black among its 700 members:

Prospective members are carefully screened. No blacks or Jews are included
on the rolls. A member who once attempted to introduce a black as a guest
was reminded that the feelings of her co-members and the guest should be
considered and that no one should be offended or embarrassed. By way of
explanation, a member said: “There are some very fine colored people, of

course, but we must avoid discomfiture.”

Over the years, no “discomfiture” has occurred among the club’s members, though
there once was, as one member put it, “a narrow escape.” A woman applied for
membership and, after lengthy debate, was turned down. Several years later she
married a black. “There was little we could have done if she had been admitted,”

said the member. “Once people get in, it is very unpleasant to try and get them out.”

The Valley Hunt Club remains an elegant white oasis in increasingly black

Pasadena — a place where older families, older fashions, older codes prevail.
This is confirmed also in the Pasadena Star-News (September 19, 1973):

Pasadena’s elite Valley Hunt Club of some 750 members [...] has no black

members. When asked if blacks could join, the manager, Mr. Taylor, [...]

30



Valley Hunt Club Debutante Ball, Pasadena, 1957. Becky O’Malley is on the top right (LA Times, 12/30/57).

indicated that membership requires several sponsors and the cost of initiation
and dues is high. Membership is handled by a committee and a board of
directors, he said. Taylor would not indicate if club policies exclude blacks from

membership or explain why there are not blacks among the club membership.

Elisabeth Warren Peters attended the exclusive Mayfield School for Girls long before the
“threat” of forced busing and integration created so much demand for private schools in

Pasadena in the early 1970’s. The school’s atmosphere was described in 1961 in the LA
Times described as follows:

At Mayfield (Senior) School (for girls) in Pasadena, coeds checked into
uniform—pastel shirtwaists and white oxfords—and began classes in the
beautiful estate of the late John H. Eagle at 500 Bellefontaine St.

And over at Mayfield (Junior) School at 417 S. Euclid Ave. the younger girls

rustled from recess to classroom in freshly starched brown and white checked
gingham pinafores.

31



This is how Becky O’Malley described her 50th high school reunion (October 9, 2007):

Oh yes, and how was the reunion? That’s another story for another time, but
let me just say here that they were all nice girls in our youth, not a mean one
in the whole bunch, and they don’t seem to have changed much. It wasn’t

Berkeley, that’s for sure—a real vacation, in other words.

“A real vacation”? O’Malley missed this opportunity to speak more candidly about her
upbringing.

Here is what the LA Jewish Journal (9/18/03) wrote about the Pasadena of that era:

Home to the Rose Bowl, Pasadena is a tony suburb northeast of Los Angeles.
It is located in the San Gabriel Valley, a place that for years accommodated
hostility toward blacks and Jews. The American Nazi Party had its
headquarters in nearby El Monte. The virulently right-wing John Birch
Society made its home in neighboring San Marino. In Pasadena there was a
‘gentleman’s agreement’ among real-estate agents not to sell property to Jews
in certain neighborhoods, according to Steve Sass, president of the Jewish
Historical Society of Los Angeles.

Here is how a recent blogger describes Pasadena of today
(http://pasadenasucks.blogspot.com):

Elitist, Racist Old Money Snobs. As one of the first affluent areas of Southern
California, Pasadena is home to scores of old money snobs. These people trace
their ancestors back to the first settlers of California (or in some cases, the
Mayflower). They belong to the California Club and play tennis at the Valley
Hunt Club. They have pretentious names like Dex, Buzz, Mitzi, and Talley.
Their raison d’etre is to restore their 15,000 square foot Craftsman homes
that bear the name of some irrelevant architect only Pasadena’s highbrows
would know. They find places to “summer” and are in quest of the perfect pate
with truffles. I have spent time with people who are on the Forbes 400 list of
wealthiest people in the world, people with 50 to 100 fold the wealth of these
Pasadena people, and they were never as snobbish as Pasadena blue bloods.

Pasadena’s upper echelon hire minorities to clean their houses, tend to their

32



azaleas, and sometimes be their doctors. On the surface they appear nice to
minorities, but behind closed doors they denigrate them freely. I know. I've
been behind those doors.

Children of Elitist, Racist Old Money Snobs. The only thing worse that an
elitist, racist old money snob is the child of an elitist, racist old money snob.
Take all of the flaws of the group above, square them and you’ll have the
personality of their children. The offspring of Pasadena’s chosen few have been
afforded every advantage in the world. They attend Westridge School, have
private tutors and coaches for whatever sport their precious hearts desire to
pursue. They strut around like they have accomplished rarefied feats, yet they
are only half as able as the children of immigrants who have to wait tables

when they are not in school.

Becky’s country club universe was crafted by her parents. Her father, Warren A. Peters,
Jr., arrived at Princeton University in the year 1930, which happened to coincide with the

strictest enforcement of the notorious anti-Jewish quotas:

The representation of “Hebrews,” as they were called in the Freshman Herald,
also dropped; just 11 entered in 1930, compared to 227 Presbyterians and 224

Episcopalians.

Perhaps not coincidentally, at a university which gave us the “Gentleman’s C”
and whose president coined the phrase, “Better to have gone and loafed than
never to have gone at all,” the Scholastic Aptitude Test (SAT, ironically first
developed and tested at Princeton) “witnessed the unpleasant spectacle of the
SAT scores of Princeton freshman dropping to record lows in the early 1930s.”
In fact, an astonishing 79% of those who applied were admitted into the class
of 1930 from which it is not unreasonable to infer that a significant percentage

of the 20% rejected were deemed as “undesirables” due to their Jewish heritage.

33



Becky O’Malley, Anti-Semitism, and The Berkeley Daily Planet

The status quo has always been the battle cry of her privileged class. Prior to purchasing
the Berkeley Daily Planet at the beginning of 2003, O’Malley had made her name
in Berkeley fighting every form of development and progress. As a member of the
Landmarks Commission, in particular, she most vehemently fought against the building
of a synagogue, Beth El. The Northern California Jewish Weekly, the “J”, reported how
she fought the synagogue in its January 19, 2001 issue:

Although the hearing proceeded, much of the time it was less than orderly.
O’Malley continually interrupted, spoke over other commissioners and had to
be told repeatedly by Edwards that she was out of order. She passed notes to
commissioners who were not disqualified, made faces, shook her head and, at
one point, left her seat, walked in front of the commissioners’ table and got a

speaker’s card.

This is how the old Daily Planet reported O’Malley’s opposition to the synagogue in its
January 10, 2001 issue:

34



Before the commission opened the public hearing on the 2526 Dwight Way
project, an obviously uncomfortable Edwards asked the four commissioners to
leave the dais. Commissioner O’Malley asked Vivian Khan, the interim deputy
director of the Planning and Development Department, what would happen if
they refused to leave.

Kahn was explaining that they had never been faced with that situation when
O’Malley said “Well you're faced with it now.”

The four remained at the dais and Burton proceeded with the meeting while

the disqualified commissioners sat back with their arms folded.

O’Malley continued to interrupt the hearing during discussions of protocol.
A frustrated Burton twice threatened to adjourn the meeting. “Youre out of
order,” Burton said repeatedly. “This is exactly why you were asked to step

down from the dais.”

O’Malley responded that the whole meeting was “null and void anyway so we

might as well go home and get some sleep.”

Commissioner Richard Dishnica said O’Malley comments were inappropriate.
“I find it disrespectful not only to us but to the members of the public.” he said.

“Especially the constant and belligerent attitude towards the chairman.”

Do these two newspaper accounts of her opposition to the building of a Jewish synagogue
sound like someone who is merely concerned about zoning, setbacks or the placement
of a culvert? Her opposition to a synagogue seems overwrought, even hysterical, beyond
anything the situation could have warranted.

When the opportunity arose, O’Malley bought the very newspaper that had previously
panned her boorish behavior.

Examining Becky O’Malley’s tenure as editor of the Berkeley Daily Planet and her
possible connection to anti-Semitism, let’s start with the proposition that she may not
be an anti-Semite. There is evidence for this. O’Malley denies that she is an anti-Semite.
This is important. Anti-Semites sometimes admit outright that they hate Jews, as one
can readily determine by visiting skinhead and neo-Nazi Internet sites. If O’Malley is an
anti-Semite, she is of the “some-of-my-best-friends-are-Jews” country club type.

In an October 9, 2008 editorial, O’Malley insisted, “we [the Berkeley Daily Planet]

35



don’t publish unsigned or anti-Semitic letters.” Of course, this is false, but just possibly
O’Malley really believes this, and exists in a mental state of self-absolution.

On the other hand, and in utter contradiction to her statement that she would never
publish anti-Semitic pieces, O’Malley also believes that hate speech needs to be printed,
lest it build pressure underground. This was her defense for publishing the now infamous
anti-Semitic screed by the Iranian living in India.

However, it is very troubling that, apart from one solitary diatribe exonerating the killing of
Oakland police officers, we have not found a single case where O’Malley has published hate
speech directed against any group other than Jews or Israelis. On the contrary, O’'Malley
wrote on March 26, 2004 that she would decline to publish defenses of Israel if they came
from outside of her paper’s distribution area. But a hateful piece of anti-Semitism written
from India presented no problems. In her May 14, 2004 editorial O’Malley brags that she
refused to publish something she had received that she regarded as Islamophobic, admitting,
in effect, that the only allowable target in her newspaper will be Jews and Israelis.

O’Malley once called Binyamin Netanyahu “odious” and encouraged her readers to heckle
such figures when they come to Berkeley (October 5, 2004). At the time, Netanyahu was a
former prime minister of Israel. Then, as now, he headed the Likud party, roughly equivalent
to the American Republican party. The Likud, under Menachem Begin, negotiated the Camp
David Accords that returned all of Sinai to Egypt, and Begin received a Nobel Peace Prize for
this. As Prime Minister, Netanyahu tended to talk to the right, but govern from the middle,
being responsible for returning sovereignty to Palestinians in parts of the West Bank, and
he is now known to have secretly offered the entire Golan Heights to Syria in exchange for a
peace treaty. “Odious” is a word normally reserved for figures like David Duke, Ahmadinejad,
Robert Mugabe, or Slobodan Milos$evic’, not for the duly elected head of a vibrant democracy
such as Israel. When Netanyahu came to Berkeley to speak, pro-Palestinian “hecklers” made
it so dangerous that his talk had to be cancelled, a clear case in which hate speech was allowed
to trump free speech. “Free speech absolutist,” Becky O’Malley, was unbothered.

O’Malley has called the author of this report an “extremist” (and worse), even though
he is a life long liberal Democrat and a left-leaning Zionist. However, she describes anti-
Israel propagandist, Conn Hallinan, as “pro-Israel” (June 4, 2009). This is all Orwellian
newspeak. In O’Malley’s lexicon a center-right Zionist is “odious,” a center-left Zionist is
an “extremist;” while an anti-Zionist is “pro-Israel.”

On May 19, 2004 the East Bay Express ran a front page article entitled, “Berkeley Intifada: As

36



students embrace the Palestinian cause, UC Berkeley has lost whatever reputation it may once
have had for tolerance.” The article documented cases of anti-Semitism on the UC Berkeley
campus. O'Malley immediately rushed to print two front-page stories attempting to counter
this claim. The first appeared on May 25, 2004 under the headline “UC Lecturer’s ‘Intifada’
Comment Brings Death Threats.” This article gave a clean bill of health to an Arab professor
who called for an intifada in and against the United States. The Berkeley Daily Planet accepted
at face value the professor’s claims that he had received 1000 critical emails, 9 voice mail
death threats, and had been mistreated by Bill O'Reilly. Oddly, the reporter never asked to
see the emails, never listened to the death threats nor checked with the police department to
determine whether a proper report had been filed. After all, who among us would not report
nine death threats to the police? Nor did he even bother to watch a tape of the O’Reilly show
in question. However, this was just a warm up for a June 8, 2004 front page Daily Planet article
that examined the thesis directly as to whether there is anti-Semitism on the UC Berkeley
campus. The clear slant was to argue that there is no such thing, though the Berkeley Daily
Planet found that there is anti-Arab discrimination. To make its case, the Berkeley Daily Planet
selectively interviewed an atypical Jew who happened to be prominent in the pro-Palestinian
cause. Obviously, such a person would feel no anti-Semitism from her Arab colleagues.

In her March 26, 2004 editorial O’Malley condemns Israel’s targeted killings of Hamas
leaders. O’Malley has thrown a protective cloak over Hamas on other occasions as well.
For example, in the August 13, 2009 issue, she deleted a direct quotation from the Hamas
Charter calling for death to all Jews from a letter that she did otherwise publish. Here
is the setup. The previous edition had featured a letter quoting some Israeli extremists
who had made clearly racist remarks about Arabs. No one can deny that there are Israeli
extremists. Gratefully, they represent a very small proportion of Israeli society. Faith
Meltzer responded with the following letter:

I must take exception to Hassan Fouda’s “Propaganda from Kensington” in the
August 6th issue of the Daily Planet. It has always perplexed me that Israel is judged
only by its worse representatives and that any obscure quote from an obscure figure
from history, politics or popular culture can be turned into “evidence” of Israel’s
inherent immortality. The essence of prejudice is the moving from the specific to
the general- and that is precisely what Mr. Fouda does, when he quotes extremists

that have been widely condemned and rejected by Israeli society.

Should we be as quick to judge the people of Gaza, who have elected a

government whose very charter includes this incitement to genocide?

37



“The Day of Judgement will not come about until Muslims fight the Jews
(killing the Jews), when the Jew will hide behind stones and trees. The
stones and trees will say “O Muslims, O Abdulla, there is a Jew behind
me, come and kill him.” Should we be as quick to judge the people of Gaza
who have elected a government that categorically rejects peace? “There is
no solution for the Palestinian question except through Jihad. Initiatives,
proposals and international conferences are all a waste of time and vain

endeavors.”

I urge people of conscience and Mr. Fouda to look beyond the extremists on
both sides, to reject those that reject compromise, and to embrace the true
peacemakers on both sides of this conflict. This is the path of justice and of
lasting peace.

The problem is that high-minded “free speech absolutist,” Becky O’Malley, deleted the
words in bold print, and did so without the permission of the author. O’Malley was
perfectly willing to print hate speech uttered by an extremist Jew the week before, even
though such people are on the far right fringe of Israeli society and have the whole body
of Israeli law stacked against them, but she deletes hate speech by Palestinians, even
though that hate speech forms part of the very charter of a main Palestinian political
party, Hamas, and is proudly displayed on Hamas’ own website. Moreover, this is the
only known example of O’Malley editing a letter. What could have possessed her? We
can only believe O’Malley’s hatred of Israel has trumped her alleged love of free speech.
There is never a level playing field at the Berkeley Daily Planet.

Returning to O’Malley’s March 26, 2004 editorial, O’Malley goes on to say that she had
received many letters in support of Israel from outside the East Bay but she would not
publish them for that very reason. She did admit to receiving a few letters in support
of Israel’s policy of killing Hamas leaders from within the Berkeley area that she said
she would publish. But then, true to form, she never did. Refusing to publish letters
from out of the area would be a reasonable policy, except that it only seems to apply to
Israel’s supporters. Please recall that the most infamous anti-Semitic screed published
by the Berkeley Daily Planet was penned by an “Iranian student living in India.” More
recently, an anti-Israel article in the February 12, 2009 issue by a well-known anti-Israel
activist, Annette Herskovits, who O’Malley has called her Middle East advisor, elicited
a veritable storm of letters in support. Nineteen letters of support from all over the state
and country were published, contrary to O’Malley’s argument that she only publishes

38



local writers. They were very similar in content, and they were obviously the result of an
orchestrated campaign. Nevertheless, O’Malley published them anyway. Three articulate
Berkeleyans have shown us pro-Israel articles that were submitted to the Berkeley Daily
Planet but rejected, the last as recently as August 2009.

In an April 11, 2006 editorial O’Malley wrote that she does publish a handful of pro-
Israel writers, but she is afraid that they are “boring” her audience. Apparently, she never
finds her stable of anti-Israel writers to be boring.

The headlines that O’Malley chooses sometimes speak volumes about her prejudices.
In the August 8, 2006 edition there appear two op-eds. The first, written by Howard
Glickman, argues persuasively (though not without some misstatements of fact) that
O’Malley has uncritically embraced Hizbollah propaganda. Glickman went on to point
out that O’'Malley appeared to know little about the American Revolution when she
insisted that, like Hizbollah, American troops hid among civilians (they did not), and
that the British did not, however, bombard civilians in return (they did). Somehow,
O’Malley chose the curious headline for this article, “Criticizing Israel = Anti-Semitism.”
This would seem an odd choice, since Glickman did not accuse O’Malley or the Berkeley
Daily Planet of anti-Semitism. In fact, the term appears nowhere in Glickman’s article.
It was merely a point-by-point refutation of O’Malley’s recent anti-Israel editorial.
O’Malley’s headline was apparently meant to discredit the author by this logic: All of
Israel’s supporters believe that anyone who criticizes anything about Israel must be
driven by anti-Semitism (this is totally untrue). Reasonable people know that criticism
of Israel is not always anti-Semitic. Therefore, anyone who criticizes someone who
criticizes Israel must be a paranoid Zionist, and reasonable people should not listen
to him or her. O’'Malley thus inoculates herself. After a number of people pointed this
out to O’Malley she answered that it was all a mistake—that this headline was actually
meant for some different article. However, no such article to which the headline might
reasonably have been applied was published by the Berkeley Daily Planet in that issue or
in any immediately preceding or later issue. Would O’Malley lie to us?

The following headline graced an anti-Israel article in the September 23, 2005 issue: “A
Scholar Asks: Who Speaks for the Jews.” The fine print at the end of the article indicated
that the author, H. Scott Prosterman, has a master’s degree. A master’s degree does not
usually qualify one to be deemed a scholar in bold print, especially in Berkeley, home
of innumerable Nobel laureates, MacArthur “genius” fellows, members of the National
Academy of Sciences, and so forth. All but one person in the office of our website, www.

39



DPWatchDog.com, has at least a master’s degree, and yet O’Malley has never once called
our website “scholarly.” Why bother to become an actual “scholar,” when all one needs to
achieve the status is to write an anti-Israel article for the Daily Planet?

In O’Malley’s editorial of May 4, 2004 she may have hit the lowest blow of all. There
she cunningly and falsely linked Israel to the Abu Ghraib torture scandal. Here is the
passage (the brackets are O’Malley’s):

Seymour Hersch in the May 10 New Yorker article quotes a February report
on the allegations of torture in an Iraq prison: ‘I suspect,’ [General] Taquba
concluded, that [army intelligence officers] Pappas, Jordan, [and CAIC
International, Inc. employees] Stephanowicz and Israel ‘were either directly or

indirectly responsible for the use at Abu Ghraib!

This was a very, very odd choice for a sole excerpt from Seymour Hersch’s 10 page long
article.

Why would O’'Malley choose to quote this short passage from among all others? We
submit that O’Malley’s intent in isolating this single passage was that the casual reader
might assume from this passage that Israel was somehow tied up in the whole Abu
Ghraib mess, which it most certainly was not. Reading the full Hersch article, one finds
that the “Israel” referred to was “John Israel,” that is, someone who just happened to
bear the last name of “Israel.” We believe that it may well be a blind hatred of Israel
that caused O’Malley to do this. We cannot say whether this was a conscious or a sub-
conscious act, but it could not be more telling.

Does all of this add up to a charge of anti-Semitism? If an irrational and unyielding
hatred of Israel is anti-Semitic, then O’Malley would appear to be guilty. But let’s give
O’Malley the last word. In her July 20, 2004 editorial she actually wrote a love note to
Israel:

For most of us around here, Israel is not ‘everyone else. Our expectations are
simply higher for Israel, and that’s a mark of respect for Israel’s history and

its meaning for Jews, and not disrespect or anti-Semitic prejudice. Why do
some of us criticize Israel? For the same reason we tell our kids when we think

they’ve made a mistake: because we care about you.

40



O’Malley loves Israel just like it were her own child. Like an overbearing parent she
expects only perfection from it. On July 30, 2009 O’Malley wrote:

It’s people like the signers [anti-Israel Jews] who will eventually save Israel, if
it’s still possible to save it.

O’Malley in her editorials often returns to this theme of the “good Jews” and the “bad
Jews.” Naturally, some of her best friends are Jews, but they are all of the “good Jew”
variety that hates Israel. Anti-Israel Jews do exist, but are extremely rare. Even in far left
Berkeley, they number in the hundreds, not thousands. (O’Malley also claims to adore
Holocaust victims—August 6, 2009).

There are 192 member states of the United Nations. The very survival of only one is
debated in the pages of Berkeley Daily Planet. We have to say that after all that O’Malley
has written or published on the topic we have a strong sense of where she would like the
story to end—and it ain’t pretty.

In her desire for Israel’s perfection, O’Malley eagerly ignores even the worst possible
behavior from Israel’s neighbors, such as honor killings, the indiscriminate bombings of
civiliansinIsrael, the use ofhuman shields, the murder of gays and Christians, kleptocracy
from Fatah, theocracy from Hamas, the stoning of rape victims ostensibly for causing
their own rapes, female genital mutilation, summary executions of “collaborators” as
well as for those selling land to Jews, civil war between Hamas and Fatah, and on and on.

From the way that O’Malley willfully ignores every act of Arab wrongdoing it might
reasonably be surmised that O’Malley is actually a racist. Taken to its fair conclusion,
O’Malley is arguing that Jews must act at all times in a fashion that is demonstrably
superior to those pathetic little brown people that surround Israel, from whom every
manner of benighted behavior is merely to be expected. In other words, she is returning
to her country club origins with conscious or sub-conscious logic like this: Jews are far
beneath me, but at least they are white.

Examine for yourself the two dozen (to date) articles that Becky O’Malley has written
about Israel and/or Jews. Try to detect any sign that O’Malley knows anything about the
Palestine/Israel conflict. She almost never cites facts,and when she does, she almost always
gets them wrong. This conflict does lend itself to the taking of sides. Many intellectuals
pick their facts to bolster an innate preference for either the Palestinian narrative or the
Israeli narrative. However, we do not complain that O’Malley has chosen the Palestinian

4



narrative over the Israeli narrative. With O’Malley it is something altogether more
sinister, for she shows not the slightest evidence that she has ever attempted to learn
about and understand either narrative. While lashing out at Israel, nowhere does she
show real interest in, knowledge about, or genuine care for the Palestinians. Instead, she
heaps epithets devoid of content upon Israel as an apparent stand in for those uppity
Jews she would prefer to thrash with her own riding whip if she but could.

So, what is Becky O’Malley: an anti-Semite, an anti-Arab racist, both or neither?

42



V. Miscellaneous Examples of Journalistic Malfeasance

Judith Scherr had been editor of the Berkeley Daily Planet’s under its previous ownership,
but left before the paper was sold to the O’Malleys. The O’Malleys successfully lured
Scherr back. According to a story in the UCB’s Daily Californian at the time, Scherr
“had initially been skeptical that Becky O’Malley would be able to separate her political
philosophy from the paper’s content.” She quit abruptly in September 2008, sending an
email to her many friends, which has been widely circulated since. It reads in part:

2.5 years of being insulted, berated and lied to by the Daily Planet’s executive
editor —and having my stories distorted by the deletion of quotes from
persons Becky O’Malley hates and the addition of her nasty remarks about
such people. [full text below]

O’Malley describes her paper as practicing “advocacy journalism.” However, when
mangled quotes, persistent misstatements of fact, and raw opinion masquerade as
“news,” this is not advocacy journalism but pure propaganda.

In this section we will look at a few examples of journalistic malfeasance that do not
concern Israel/Palestine or anti-Semitism.

The Sad Case of George Beier.

George Beier ran against incumbent Kriss Worthington in the November 2006 election
for the District 7 City Council seat. Though O’Malley had never met Beier, she lambasted
him without mercy in issue after issue of the paper leading up to the election. His crime,
of all things, was to be modestly wealthy. O’Malley believed that Beier was buying the
election. Take for example, this piece of post-election crowing (November 10, 2006):

And speaking of nasty attacks, let’s hear it at home for Berkeley
Councilmember Kriss Worthington, who survived having a mountain of
money and a pack of lies dropped on his campaign for re-election. His
opponent, George Beier, who tried on the roles of Mr. Clean and Superman in
a couple of his many campaign mailers, ended up being stuck with the Daddy
Warbucks image. The bagmen and bagladies at the Chamber of Commerce
PAC put expenditures on his behalf over the $100,000 mark, an obscene

amount in a council election, particularly when a lot of it was spent with the

43



Chamber’s non-union Carlsbad mailing house instead of with local Berkeley

printers.

This is one of O’Malley’s oddest assertions, possibly a type of psychological projection,
since she herself is the one person who has most influenced Berkeley’s politics with
her money. Her anti-Beier campaign, for example, was worth much more in advertising
dollars to O’Malley favorite, Kriss Worthington, than anything that Beier could have
spent.

But here is the real scandal, if it is true. The Berkeley Daily Planet has never been home
delivered, except once, but then only to George Beier’s district, and only on those
days just before the 2006 election when the Berkeley Daily Planet contained scathing
denunciations of him. We have heard this from one reliable source, O’Malley has
declined to deny the story when put to her, and Berkeley Daily Planet reporter, Richard
Brenneman, has told us that it is the paper’s official position to neither confirm nor deny
it.

Thanks to O’Malley’s shenanigans, Beier lost by less than 200 votes.

Laurie Capatelli’s Near Miss

What happened to City Council candidate, George Beier, almost happened to sitting
member, Laurie Capitelli, in his tight race against newcomer, Sophie Hahn. O’Malley,
favoring Hahn, was all set to pull every dirty trick she could muster, when she was
busted by one of her own reporters, Judith Scherr. In a truly heroic whistle blowing
action, Scherr resigned with this open letter:

Sept. 18, 2008
Hello friends —

A number of you have asked why I've left the Planet. Excuse the mass response.

After 2.5 years of being insulted, berated and lied to by the Berkeley Daily
Planet’s executive editor — and having my stories distorted by the deletion
of quotes from persons Becky O’Malley hates and the addition of her nasty

remarks about such people — I have left the Planet.

The last straw was O’Malley’s assigning me to do a (kind of silly — but I was

44



used to that) story on complaints by two candidates around various groups’

endorsement processes.

She insisted that I interview candidates Shirley Dean and Sophie Hahn. (I also

interviewed their opponents.)

Criticisms of the endorsement process were in a story published Sept. 11.
What I didn’t know until after the story appeared in the paper, was that

one of those candidates had participated in the very practices she was
condemning in my story — Sophie Hahn packed the Wellstone Club with her
friends on endorsement day. This kind of thing — unfortunately —is more or
less business as usual in local electioneering. What infuriated me was that
O’Malley was aware of what Hahn was doing when she assigned the story.
When she assigned the story, O’'Malley had in her possession a flyer written
by Sophie Hahn in which Hahn urges her supporters to join the Wellstone
Club in order to secure the club’s endorsement and offers to pick up Wellstone

membership forms, dues and voter proxies.

I could no longer be part of a newspaper with such a lack of journalistic
integrity. Please note, I'm in no way calling for people not to read or support the

Planet. Unfortunately, it’s all we have — which is why it took me so long to leave.
You can always reach me at judithscherr@gmail.com.

Best,
Judith

Tree Sitting

On December 5, 2006, the Berkeley Daily Planet published its first story about what
would become the farcical attempt of a small cadre of Berkeley radicals to save a grove
of oak trees on the UC Berkeley campus. The grove was slated for removal so that the
campus could expand services. These people commandeered the trees and sat in them
for many months. Their most notable support came from Becky O’Malley. The first of

many articles begins with a loving ode to the protest organizer:

In the wee, dark hours of Big Game, a Wolf [Zachary Running Wolf] made like

a Butterfly and took to the trees. ... He’s acquired some impressive support.

45



The article goes on to interview four such supporters, but not one University official, nor
any other person who favored University development. The impression given was that
all of Berkeley was up in arms about these trees, which of course was totally untrue. As a
result of the Daily Planet supported tree sitting misadventure, the University was forced
to spend vast sums of money they could hardly afford to solve the legal and security
problems created, while the City of Berkeley yet again became the laughing stock of the
world. The trees came down in the end.

Landmarking and Development.

O’Malley has a strong anti-development bias, which she advances not just in the defense
of tree sitting, but at every opportunity. By most accounts, she purchased the Daily
Planet with this single motivation in mind. Not satisfied with editorializing against
development, she slants the entire news department against it. Here is a typical example,
chosen almost at random. On January 21, 2009 the Daily Planet reported on the
departure of anti-development Planning Commissioner:

Ferrazares was perhaps the most independent member and the least
predictable vote on a strongly divided panel. She asked incisive questions and
often spotted implications in proposals that slipped by most of her colleagues.
Uniquely on the commission, she would often vote with the majority after

deeply questioning the proposals she would ultimately vote for.

Key here is to understand that, if it can be believed, this is taken from a “news” story, and
not from an op-ed or editorial. Similar “news” can be found in almost every issue of the
Daily Planet.

Here is Zoning Adjustment Board (ZAB) member Terry Doran’s recent take on the Daily
Planet’s systemic bias (February 11, 2009):

Ms. O’Malley describes the Planet as “professionally reported news,” but is
it? ...Let’s just look at one article as an example from this same edition of
the Planet [January 29, 2009], “Zoning Board Approves Kashani’s Ashby
Ave. Condos.” This project was approved by the Zoning Adjustments Board
(ZAB) by a 7-1 vote. So what should a “professional journalist,” working for
a “newspaper” write? What is the story that the readers would welcome as

“news”? (Full disclosure: I am one of the seven board members voting yes, and

46



am a retired journalism teacher).

I would think, as a “news story,” that the overwhelming vote by ZAB should
be in the article. It was not. I would also think that the reasons ZAB approved
this project should be in the article, but not one ZAB member was quoted

or cited. And I would think the public would be interested in knowing how
this project effects Berkeley, being one of the largest residential structures
proposed for West Berkeley in recent history. What was at this site before this
project, how does it fit into Berkeley’s General Plan, San Pablo Avenue Plan,
Berkeley’s Climate Action Plan, or help or hurt the housing needs of Berkeley?
None of this was in the article.

Instead, the few critics, supported by one ZAB member in the end, were
highlighted in the first two paragraphs of the article and the bulk of the article
was devoted to their objections. Again, seven out of eight members supported
this project and yet not one thing was mentioned in the article, until the very
last paragraph, about “any” benefit to Berkeley when many were discussed at

the meeting, by board members and the public.

Elephant Pharmacy

Until its recent bankruptcy, Elephant Pharmacy was the Berkeley Daily Planet’s
largest advertiser. At reputable newspapers there is a solid wall between advertisers
and content editors, but not at the Daily Planet. When Elephant Pharmacy founder,
Stuart Skorman, published a book on his entrepreneurial experience, he was allowed
to promote it in the Daily Planet in the fashion of a book review (February 27, 2007).
Skorman reviewed his own book favorably. In accordance with accepted practice, such
a promotion taking the form and look of a news article should have been encased in a
line with the words “Paid Advertisement.” Similarly, a routine break in at the Elephant
Pharmacy rated an article of its own rather than a brief mention in the “Police Blotter,”
like any other Berkeley break in. In fact, it received more coverage than most local
murders. Finally, turning to the August 5, 2005 issue, a puff piece was written about
Elephant Pharmacy, in effect an ad.

47



Shuttered up and bankrupt, advertising in the Daily Planet did not help Elephant Pharmacy.

Dellums Sycophancy

Until recently, ]. Douglas Allen-Taylor was the Berkeley Daily Planet’s reporter covering
Oakland City Hall. However, he also writes a regular op-ed column in which he
consistently praises Dellums. We take no issue with that, insofar as he is entitled to
express his editorial opinion. But every Journalism 101 class in the country teaches
students to separate reportage from opinion. First he reports on Oakland city politics,
and then he defends the mayor’s every action in his editorial column. So how in the
world can a reader rely upon the accuracy of the reportage?

O’Malley defends her newspaper by stating that she merely practices “advocacy
journalism.” There is nothing wrong with advocacy journalism, per se. There are many
responsible journals of opinion in America, such as The New Republic, The Weekly
Standard, The Nation, and Commentary. However, these magazines never masquerade

48



as newspapers. Reputable newspapers advocate, but only on their opinion pages.
When advocacy controls the news department, the generally accepted term for this is
“propaganda.”

Perhaps in response to our complaints, on October 21, 2009 O’Malley announced that
Allen-Taylor would cease reporting and concentrate on his opinion column.

The Daily Planet Publishes a Plea to Kill Cops

In a move so audacious our jaw dropped, the Daily Planet published a long commentary
in its April 2, 2009 edition that nearly upended one of our core contentions, namely,
that the Daily Planet reserves its fullest measure of venom for Jews and Israel. If Becky
O’Malley is merely a radical free-speecher, as she claims, then why are there never
hateful articles aimed at Muslims, blacks, gays, or others?

But now comes an article filled with pure hate, but aimed neither at Jews nor Israel. It is
directed instead at the police.

The April 2, 2009 edition begins with two warm acts. First, J. Douglas Allen-Taylor
pleads with us to understand the circumstances of parolee and serial rapist Lovell
Mixon’s recent murder of four Oakland police officers from his point of view. Are not
the Oakland police of today just like those strike-breaking police of 100 years ago? Then
comes an article by Jean Damu, asking aloud just why it is that when the news broke
of the murder of the four police officers, attendees at a Hip Hop convention erupted in
spontaneous cheering. But, as said, these were just the warm up acts.

The real deal came in a lengthy commentary entitled, “The ‘Karmic Justice’ of Lovel
Mixon’s Act,” by Joseph Anderson. It is so breathtaking, that our meager attempt to
summarize would barely do it justice. So let the article speak for itself in these excerpts:

Most people of color know that the cops, and police departments as institutions,
historically represent the street enforcement arm of white American racism.

Indeed, the police were born out of the white slave patrols....

American flags were officially flown at half-staff for those killed cops—
summarily tried, sentenced and executed in the streets, just like they do with

people of color. . . .

This is especially noteworthy given that a cop who was wounded (but not

49



killed) by Mixon was Sgt. Pat Gonzales, who narrowly escaped karmic justice

While the cops and the media come up with suspiciously last-minute (and
technically unconfirmed) stories to try to tell us just “how bad” Lovelle Mixon
was (how about research into those dead cops’ background to see how abusive
and dirty they were?), many of us see it as karmic justice, regardless of what

person killed the four (and almost five!) cops, all in a brief afternoon’s work.

Lovelle Mixon’s name will be legendary in the Bay Area—long after people
forget the names of the four cops he killed in one afternoon. And it’s karmic
justice that just as many blacks in America have been murdered by cops
during a “routine” traffic stop, these cops were killed during a “routine” traffic
stop.

When contacted for comment, the Oakland police department would only say, “we have
no comment on anything written in that piece of crap newspaper.” That was probably
comment enough.

A hater is a hater. It is a sickness that rarely limits its objective to a single victim. Thus,
those who hate blacks often hate Jews or liberals, or others with an equal fervor. So
we were not at all surprised to learn that cop-hater, Anderson, is also a well-known
anti-Semite. We received the following from reader and freelance local journalist, Dan
Spitzer:

In Feb. 2004, police threw Anderson out of a lecture at UC Berkeley by Dr.
Daniel Pipes for disruptive behavior. Before he was escorted out of the hall,
Anderson screamed at the largely Jewish audience, “You're all a bunch of filthy
Jewish liars.” After I reported this in my letter published in the Feb. 13, 2004
issue of the Daily Planet, on Feb. 24 owner/editor Becky O’'Malley actually
apologized to Anderson for printing my letter and gave him better than a
half page to rant against Zionists, saying in no uncertain terms that whenever
anyone he considered biased came to Berkeley to speak, they should be

disrupted.

Most tellingly, Anderson has succumbed in such great measure to his anti-
Semitism that he now regularly rails against virulent anti-Israeli leftists such

as Noam Chomsky and Norman Finklestein. In early 2008, he even alienated

50



the heads of the Middle East Childrens’ Alliance when he disrupted a talk

by Finklestein and was ordered to be tossed out of the hall by the moderator.
Knowing members of the leftist audience were not surprised—even they
understand that Anderson is so overtly anti-Semitic that he has now targeted
prominent anti-Israel activists like Chomsky and Finklestein if they happen to

be born Jewish.

Junk Science and Just Plain Junk

Becky O’Malley has the very odd habit of describing her publishing policies in terms
that are self-serving and grandiose, but also patently false. Here are three examples:

First, O’'Malley has often made the bold claim that she is a First Amendment or free
speech “absolutist.” But this cannot be, because she has elsewhere insisted that she would
never deign to publish anything that was homophobic or Islamophobic, or, as below,
junk science. The evidence suggests that she only exercises free speech absolutism in the
furtherance of anti-Semitism.

Second, in her October 9, 2008 editorial, O’'Malley insisted, “we [the Berkeley Daily
Planet] don’t publish unsigned or anti-Semitic letters.” Based upon all of the evidence we
have gathered, it is absurd for her to claim that she does not publish anti-Semitic tracts.
What is more, O’Malley, herself, in other editorials has admitted that the Arianpour
article, at least, was blatantly anti-Semitic, but that she published it anyway in the
furtherance of free-speech “absolutistsm.”

Third, O’Malley started her November 5, 2009 editorial with this little piece of self-
congratulation:

In the last week we've been deluged with press releases and even proffered
op-eds from quasi-medical providers who want to publicize their contrarian
views on the need for swine flu vaccine, hopefully creating a profit opportunity
for themselves in the process. This just in: the Planet is open to all legitimate
opinions, but not to junk science, not even junk science embellished with

strings of faux footnotes.

There are not two equally valid points of view on many scientific topics: not on
planetary motion in the universe, not on the general shape of the earth, not on

evolution, not on climate change, or even on the need for susceptible people to

51



get vaccinations to be protected from the H N, virus.

But this could not possibly be true, since O’Malley had already published in her August
27, 2009 issue a paranoid plea from Michael Bauce to shun the swine flu vaccine, based
upon exactly the sort of junk science and conspiracy theories that she claims above, with
the greatest of fanfare, she would never publish:

As it looks now, the proposed Swine Flu vaccine may be more dangerous than

the swine flu.

We are being told that it has the possibility of killing “hundreds of thousands”
as it runs it’s deadly course. However, so far it has remained a relatively mild
disease, no different than any other flu epidemic. Worldwide, there have been
311 deaths from swine flu, with 70,893 reported. One might wonder why all the
hoopla.

The government has contracted with two corporations to produce the vaccine
(Bater and Novartis) and they are now battling for the billions of dollars at
stake. No matter what happens with the development of the swine flu, the ball
is in play. The money will continue to flow.

In addition, modern scientists who have been studying the virus have been
debating whether this virus was genetically modified or not. It is known
that scientists around the world are now developing and experimenting with

genetically altered viruses in the laboratory.

If they can create a virus that the human body has no acquired immune

defense, they can also create the vaccine that everyone will need.

One part of the vaccine, that is most suspect, is made from squalene oil, a
substance implicated in autoimmune disorders. Coincidentally, Novartis’
scientists are the ones entrusted to conduct the safety tests and reports. It’s

not surprising that their results yielded no dangers whatsoever.

If you are truly interested in your health, be suspect of corporate health claims.
Take responsibility for your own health through diet and lifestyle. Your life
may now depend on it.

While on the topic of junk science, if O’Malley is sincere about not publishing it, why

52



does the Daily Planet feature a weekly horoscope? Does O’Malley not know that astrology
does not enjoy one scintilla of scientific corroboration? The publication of horoscopes
should be regarded as an insult in Berkeley, home to one of the world’s finest universities
and astronomy departments.

There is a dizzying array of contradictions in all of the above. If O’Malley is a free speech
absolutist, why does she refuse to publish junk science and junk conspiracy theories?
If she refuses to publish junk science, why does she leap to publish junk history, junk
theology, and junk conspiracy theories when it comes to Israel and the Jews?

53



VI. The Peculiar World View of Conn Hallinan

The Berkeley Daily Planet publishes a bi-weekly foreign affairs column by Conn Hallinan,
entitled, “Dispatches From the Edge.” His columns are devilishly difficult to fact check
and analyze, often relying on esoteric and obscure sources. Or, when citing a common
source, like the BBC, Hallinan masks his sources by with statements like “according to
the BBC...” Since the BBC broadcasts on TV and radio and in several languages, 24/7,
there is little hope of checking the veracity of his statements.

When one reads syndicated columnists published in the San Francisco Chronicle, the
ones on the right (e.g., Deborah Saunders and Pat Buchanan) can be easily distinguished
from the ones on the left (e.g., Paul Krugman and E.J. Dionne). Because Hallinan often
deals with esoterica and conspiracy theories, it is not easy recognize that he writes from
the perspective of a life long Communist.

In the 1970’ Hallinan was the editor of the Communist Party USA’s magazine, Peoples
Weekly World. His recent articles continue to appear in this magazine, as well as in its
Canadian counterpart and other Communist journals, such as Dissent Voice. Although
for many years he was an active member of the Communist Party USA, that political
party disbanded not long after the dissolution of its patron, the Soviet Union and the
KGB, which funded it. However, its magazine, Peoples Weekly World, persists, and, as
stated, Hallinan’s writings continue to appear there. Hallinan has lectured in journalism
at UC Santa Cruz, a campus famous for its Communist faculty members, such as Angela
Davis and Betina Aptheker. He is the son of Vincent Hallinan, a well-known radical
attorney, who once defended Communist Longshore Leader Harry Bridges and was jailed
in that case for contempt of court. Vincent also ran for president as the candidate of the
Progressive Party. He is the brother of Terrance Hallinan, a recent and controversial
San Francisco’s District Attorney. Hallinan is not the only Communist writing for
the Berkeley Daily Planet. For example, frequent op-ed writer, Kenneth Thiesen, is a
member of the extreme radical Revolutionary Communist Party, founded by Maoist,
Bob Avakian; and frequent anti-Israel contributor, Joanna Graham, is a self-identified
Marxist.

By correctly identifying Conn Hallinan as a Communist we do not mean to demean
him. He has every right to be a Communist, just as others have a right to be Democrats
or Republicans. Our concern is not so much that O’Malley has chosen a life long
Communist to write her foreign affairs column, but that both she and Hallinan fail to

54



let us know this. Proper notification is necessary in this case, because this core fact is
obscured by Hallinan’s blizzard falsified data, dubious polls, and quotes taken out of all
reasonable context. O’Malley’s actions in allowing Hallinan to write for the Berkeley
Daily Planet are tantamount to allowing a devout Christian Scientist to write a medical
advice column, a fundamentalist Christian to write a science column, or a Scientologist
to write a personal advice column. They would have every right to do so, but the public
would also have a right to understand exactly which unique and unusual perspective
most informs them.

Like other Berkeley Daily Planet writers, Hallinan is obsessed with Israel. Very many
of his columns concern Israel in part or in whole. They are, of course, taken as a body,
highly condemnatory. His non-Israel articles often deal with a defense of the Soviet
Union and its clients—well, actually, we mean Mother Russia, what remains of the Soviet
Union. Parenthetically, Hallinan writes in the deadly dull and humorless style of a party
apparatchik, yet another difficulty in reading him.

In this chapter we will attempt to decode some of Hallinan’s Berkeley Daily Planet
columns. What we believe we have uncovered is a disturbing pattern of journalistic
malfeasance, grossly distorting quotes, polls, statistics, geography, and historical facts
to suit his purpose.

Hallinan on Russia, Its Former Allies,
North Korea, and Sundry Communists

After considering every manner of whacky conspiracy theory, Hallinan concludes in
his December 22, 2006 article that the only party that certainly would not have been
responsible for the polonium poisoning death of former KGB agent and then fierce KGB
critic, Alexander Litvineko, were the Russians.

There is overwhelming evidence of Russian involvement, including that the accused
culprits have been shielded by Russia from extradition. This is an example of an article
that would be impossible to understand without knowing that Comrade Hallinan was
a member of the CP USA, which was not just Communist, but very closely aligned with
the USSR and funded in part or in whole by the KGB.

One has to know that Hallinan is a Russophile Communist to understand why in his
August 21, 2008 column he argues that Russia had no choice but to attack aggressor,
Georgia. Hallinan also calls for the dissolution of NATO in this article, Russia’s nemesis.

55



Alexander Litvinendko on his death bed

There are not many Marxist-Leninist guerrilla groups remaining in the world. Colombia’s
FARC is one of the very few. The United States, Canada, and the EU have deemed the
FARC to be a terrorist group. But Hallinan, unmoved by years of their murdering,
kidnapping, and drug smuggling professes his support, and expresses loathing for the
duly elected “right wing” president of Colombia, Alvaro Uribe (March 14, 2008). Uribe
has gone after the FARC in its sanctuaries in Ecuador, has managed to rescue many of its
foreign and Colombian hostages, and has reduced the FARC to a remnant of what they
once were. Rather than to honestly state that he supports the FARC, Hallinan feigns
a humanitarian concern for FARC’s hostages and defends the territorial integrity of
Ecuador (though he cared nothing of the territorial integrity of Georgia when Russia
invaded). On these grounds, he pleads that Uribe must leave the FARC alone.

In the July 2, 2009 issue of the Berkeley Daily Planet, Hallinan begins by allowing that North
Korea is repressive. But here, as often, Hallinan is being fundamentally dishonest, allowing
the obvious in order to lower our guard. For the real point of his column is to blame the West
for the failure of negotiations with North Korea and most particularly to beg the West to leave
misunderstood North Korea alone: “In short, more sanctions, more threats, and searching
ships on the high seas is likely to make the situation worse, not better.”

56



Remarkably, although Hallinan has written almost 100 columns for the Berkeley Daily
Planet, and has heaped repeated scorn on democratic Israel, he seems to have nothing
to say about China and Cuba.

Hallinan lives in a Soviet time warp. In his world, Syria is still a Soviet client state and
therefore worthy of his special protection. In his December 4, 2008 column, Hallinan
examines and basically embraces various wacky conspiracy theories as to why the U.S.
had recently bombed a remote compound in Syria, near its border with Iraq. The U.S.
had said it was a safehouse used by al Qaeda to sneak suicide bombers into Iraq.

Among these conspiracy theories, his favorite is that the U.S. intentionally bombed a
house filled with innocent construction workers, rather than al Qaeda operatives, because:

Damascus has improved its relations with the European Union (EU) as well,
and Syrian President Bashar al-Assad recently met with French President
Nicolas Sarkozy. Lastly, with Turkey as a middleman, Syria and Israel

have been discussing a peace treaty and a return of the Golan Heights. In
short, Syria is beginning to break out of the isolation imposed on it by the
U.S. and the EU. Which may be why it was targeted. A number of hawks in
the Bush Administration, in particular Deputy National Security Advisor
for the Middle East, Elliot Abrams and Vice-President Dick Cheney, have
long advocated “regime change” in Syria. . . . Abrams has long been close to
Benjamin Netanyahu, who may be Israel’s next prime minister and who is

implacably opposed to negotiations with either Syria or the Palestinians. . ..

One problem with the above analysis is that Hallinan stated in his December 22, 2006
column that Israelis lust for war with Syria, and predicted that Israel would invade Syria
in less than a year (still waiting). Now we learn from Hallinan that Israelis are actually
peacemaking with Syria. Which is it? Hallinan thus transfers the war lust he formerly
attributed to all Israelis to presumed incoming prime minister, Benyamin Netanyahu.
However, Netanyahu is known to have made a generous offer of peace to the Syrians
during his first term as prime minister. He has been prime minister now for some
months, with not so much as a single saber rattle in the direction of Damascus.

The one theory Hallinan refused to even consider in this column is the straightforward,
non-esoteric possibility that the U.S. actually did want to kill suicide bombers along with
their handlers in Syria before they could act in Iraq.

57



t

‘ VIRV R0 U NN

2 ¥ 3
'-O-.-‘_'

DUV NN DNIRYT N0

‘ D70 NPFYFRRINN NN TS
—— 4 .i
- ..

The Syrian secret nuclear site bombed by Israel

In his January 15, 2008 column Hallinan insisted that a Syrian nuclear reactor, which
had been recently bombed by the Israeli air force, was merely an empty building. As
usual, Hallinan considers every kind of conspiracy theory, yet nowhere does he explain
why the Israelis would want to risk losing their airplanes and possibly igniting a war
with Syria for the sake of bombing a lot of nothing. Furthermore, nowhere does he
examine the plethora of credible evidence that this really was a nuclear reactor under
construction, including the discovery of uranium at the site by the UN’s IAEA, which
was detected by them despite Syria’s extensive efforts to scrub the site clean.

In his December 22, 2006 column, Hallinan predicted that Israel would invade Syria
by the end of September 2007. Lo these several years later, we are still waiting for that
invasion. Part of Hallinan’s stated reason for believing that Israel would invade Syria was
that the Israeli public itches for war:

If the Olmert government does decide to attack Syria, it will find that the

Israeli public—at least for now—supports it. A recent poll by the Tami

Steinmetz Center for Peace Research found that only 18 percent of Israelis

58



thought that long-term peace with Syria is possible and 67 percent reject
returning the Golan Heights in exchange for peace. Slightly over half think

there will be another war with Syria.

Hallinan’s analysis is, of course, false on its face. Just because the Israeli public feels
that peace with Syria is a distant prospect does not, perforce, mean that Israelis are
eager to invade that country. The status quo has served Israel quite well over the last
35 plus years. Israelis value their children too much to throw them into such a war of
choice. By analogy, a poll of Americans would likely find that most Americans view
peace with North Korea as a far off possibility. That is hardly the same as pollsters asking
Americans if they favor an American invasion of North Korea. Finally, even if nearly half
of Israelis believed that another war with Syria is possible, it hardly follows that the same
group must believe that Israel should initiate it. It is no doubt because his analysis was
so fatally flawed that Hallinan’s prediction never came true.

Hallinan on Israel

In his December 9, 2005 column, Hallinan incredibly called Israel’s pullout of every
single last Jew from Gaza, of all things, a land grab. His thesis was that then Israeli prime
minister, Ariel Sharon, was giving back Gaza just so that Israel could hold on to the
West Bank. However, he totally ignored the fact that only a month earlier Ariel Sharon
had formed the Kadima Party with a platform that explicitly called for the unilateral
withdrawal of Israeli settlements from the West Bank.

Hallinan and the Berkeley Daily Planet’s enduring quest to delegitimize the State of
Israel took a bizarre turn in an article on January 19, 2007 entitled, “ Iran: Thinking the
Unthinkable.” One would have thought that Hallinan was about to alert readers to the
fact that Iran is thinking the unthinkable, namely, that for the holy purpose of bringing
on their messiah, the 12th and hidden imam, they would rain nuclear-tipped missiles
upon Israel, “wiping it off the map.” Alas, if it can be believed, Hallinan expressed the
very opposite concern, namely, that Israel might preemptively attack Iran’s nuclear
facilities. He even worries aloud that Israel will use low yield nuclear weapons to bust
Iran’s bunkered nuclear facilities. To Hallinan, Iran’s deeply bunkered nuclear weapons
sites are more important than Israel’s entire population. Hallinan then proposed a chain
effect that this would, according to him, inevitably produce. To hear him tell the story,
the chain reaction would start with a Shiite uprising in Iraq (which was in full force
anyway at the time he wrote the piece) and end in nuclear war between Pakistan and

59



India. Nowhere does Hallinan mention that failing to deal with Iran’s nuclear weapons
would more likely set in motion an entirely different set of events: nuclear war between
Iran and Israel, triggering a worldwide nuclear winter; the very end of the concept of
non-proliferation, with Egypt, Saudi Arabia, Turkey, and others rushing to join the
nuclear arms race; and nuclear weapons inevitably ending up in the hands of terrorists
who might explode them in the port of Oakland, obliterating Berkeley, the Daily Planet,
and Conn Hallinan. Hallinan did not even seem to be bothered in the slightest by a
nuclear-armed Iran, and did not even suggest diplomatic alternatives.

On August 27, 2009 Conn Hallinan wrote in the Berkeley Daily Planet that the UN’s
IAEA saw no evidence that Iran is trying to build a bomb. Strictly speaking, Hallinan
was correct. They saw no evidence because Iran would not allow them to inspect their
most sensitive sites, nor to inspect any sites without warning as they had demanded.
And that was just the known or declared sites. There are unknown or undeclared sites
as well.

Asa consequence, there have already been three UN Security Council resolutions against
Iran. “On all other issues relevant to Iran’s nuclear program ... there is (a) stalemate,” El
Baradei told the IAEA board on September 7, 2009, just after Hallinan had gone to press
saying the opposite:

“Iran has not suspended its enrichment-related activities or its work on heavy water-
related projects as required by the Security Council, nor has Iran implemented the
Additional Protocol,” which would open its nuclear facilities to unannounced and more
intrusive inspections.

“It is essential that Iran substantively re-engage with the agency to clarify and bring to
closure all outstanding issues,” he said.

“Iran needs to respond fully to all the questions raised by the agency in order to exclude
the possibility of there being military dimensions to its nuclear program,” he added.

Apart perhaps from Hugo Chavez of Venezuela, Conn Hallinan stands virtually alone in
being prepared to give Iran a clean bill of health.

In a February 19, 2009 reprint of an article that originally appeared on the anti-Israel
site, PalestineThinkTank.com, Hallinan accuses Israel of war crimes. The title says it
all: “Israel Treated Gaza Like Its Own Private Death Laboratory.” As usual, his sources
were very narrowly selected for an anti-Israel bias to support a pre-determined outcome.

60



For example, he quoted Dr. Mad Gilbert as an authoritative witness to alleged Israeli
war crimes. However, Gilbert is a well-known pro-Palestinian activist, who, according
to Wikipedia, endorsed al Qaeda’s 9/11 attack upon America. Hallinan accepted Hamas
supplied casualty figures as facts, when they are widely disputed by both Israel and
doctors who were on the scene. For example, in order to arrive at their figures, Hamas
listed all teenage combatants as “children” and all women as civilians, even if they had
been photographed holding weapons.

According to CNN (3/26/09), Israel Defense Forces spokesman’s office claimed their
figures contained the names of 1,166 Palestinians killed in the conflict, called “Operation
Cast Lead.”

The Israeli military said 709 of them were “identified as Hamas terror operatives, among
them several from various other terror organizations.”

The remaining, the statement claims, were comprised of 162 names who “have not yet
been attributed to any organization.”

“Furthermore, it has come to our understanding that 295 uninvolved Palestinians were
killed during the operation, 89 of them under the age of 16, and 49 of them were women.’

U

Elsewhere, Haaretz reports (3/25/09) that the fatality list presented by the Palestinian
Health Ministry in Gaza has numerous inaccuracies and contradictions. For example,
Tawfiq Ja’abari, the commander of the Hamas police, and Mohammed Shakshak, a
personal assistant to the head of Hamas' military wing, Ahmed Ja’abari, are both
described as dead children on the Palestinian list.

Hallinan simply accepted Hamas’ accounting at face value. More yet, he went even
beyond Hamas and stated flatly, without even bothering to cite a source for his certitude,
that the “the overwhelming number of [casualties were] civilians,” when all objective
evidence indicates otherwise. Hallinan refused to examine the vast evidence that
Hamas’ used its civilian population as a large human shield by, for example, bunkering
its leadership in the basement of hospitals.

So who is correct, Hallinan and Hamas, or the IDF? We cannot say for sure, except we
do know that the IDF has the better track record for honesty.

In his March 10, 1009 piece, entitled, “Ethnic Cleansing and Israel,” Hallinan leveled
the charge that Israel is contemplating the ethnic cleansing of its Arab population. The
evidence, according to Hallinan:

61



1) There are extremists in Israel, who preach “transfer.” Hallinan locates a few and
quotes them. Of course, there are extremists in Israel, just as there are extremists in
America who want to send Mexicans back to Mexico or blacks back to Africa. Every
society on earth has its extreme elements. The issue is whether these extremists are the
prevailing force in their societies. In Israel they are not.

2) The concept of Arab population transfer has gone mainstream in Israeli society.
This is simply not true. To arrive at this conclusion, Hallinan cynically confused
population transfer (i.e., ethnic cleansing), with the redrawing of borders. Israel has no
eastern border recognized by its neighbors. Instead, it has an armistice line, the so-
called green line. After the Six Day War in 1967, Jewish settlers moved over the green
line into the West Bank and also into the Gaza Strip, establishing facts on the ground.
That was then. Now, a basic premise of the “peace process” is that not a single Jew may
live as a loyal citizen of the to-be-created State of Palestine (i.e., Jews must be ethically
cleansed). Indeed, all Jews have already been ethnically cleansed from Gaza. However,
some of the settlements on the other side of the West Bank green line are considered
too large to cleanse. They are in fact full-fledged cities. Complicating the “peace process”
further, it has become axiomatic that Palestine should consist of no less land than it had
before the Six Day War. One proposed solution has been to draw permanent borders so
that some Israeli Arab towns and villages, which are adjacent to the West Bank, would
become part of Palestine, while some Jewish towns and cities currently on the West
Bank would be placed within Israel.

According to these plans, not one single Arab would be “transferred” from his or her
home, but instead of residing within the borders of Israel, their residences would now
become part of Palestine. Jewish settlers, of course, would prefer to remain citizens of
Israel than of Palestine. However, the inverse is not necessarily true. Umm al-Fahm
is the largest Arab town that might be affected by this “transfer.” Hallinan states that
this town is “near Haifa.” It is not close at all to Haifa by Israeli standards (it is a small
country). Haifa is on the sea. Umm al-Fahm is way inland, adjacent to the West Bank,
quite near to Jenin. We believe that this was no mere mistake in Hallinan’s knowledge of
geography. We believe that it was a crafty attempt to confuse his readers into believing
that Israel would transfer the population miles away from their homes by the sea, which
is false. Umm al-Fahm is governed by the Islamic Movement, an Islamist party, closely
aligned with Hamas. Because the party advocates the destruction of Israel, one would
think that the citizens of Umm al-Fahm would be delighted to live in Palestine. Not so.
When the idea of transferring the town to Palestinian sovereignty first surfaced, the

62



mayor at the time, Sheikh Raed Salah, vehemently objected. He was famously asked
on Israeli TV why, if he hates Israel, would he object to becoming a citizen of Palestine.
His response was that, to be sure, he does hate Israel, but at least in Israel he is free to
express that hatred. In Palestine they would kill him.

3) The next generation of Israelis hates Arabs. To support this thesis, Hallinan
dragged out a poll of Israeli high school students. High school students everywhere
hold simplistic ideas, and this poll was conducted during the Gaza War, a time of deep
emotional turmoil for Israelis at large and for high school students in particular, as they
will be drafted after graduation into the army. However, the biggest problem with this
“poll” is its source, the Association for Civil Rights in Israel (ACRI). This is no Gallup
organization. It is an extreme radical group:

(http://www.israelnationalnews.com/Articles/Article.aspx/3469)

As further evidence, Hallinan quoted one poll that is reliable, from the newspaper,
Ha’aretz, which found that among high school students, "the left-wing Meretz party
came in dead last.” Hallinan neglects to mention that Meretz basically came in dead
last in the national elections as well, garnering less than 3% of the vote. The far left
wing tends to lose in the U.S. also. Witness what happened to Ralph Nadar or Dennis
Kuscinich (roughly equivalent to Meretz). Only communists, like Hallinan, tend to fare
worse at the polls.

4) Hallinan writes that “all the major parties voted to remove two parties—United
Arab List-A and Balad—from the ballot because they opposed the Gaza War.” This
is a false statement. These Arab partiers were expelled because they advocated the
destruction of Israel. The Israeli Supreme Court properly and immediately reversed the
ban. Politicians do what politicians do, and courts, in a vibrant democracy like Israel,
are there to undo what politicians do. Arab party advocacy for the destruction of Israel
resonates much like flag burning does in the U.S. It is a severe test of the maturity of
a democracy. Think also of how Rev. Wright’s “goddam America” almost sunk Obama.

63



Conn Hallinan: Distinguished Journalist or Con Artist?

In this section we want to consider only the question of Hallinan’s accuracy. Is Hallinan
an honest journalist? Does Becky O’Malley fact check her paid contributors (we know
she does not fact check her unpaid contributors)?

In the April 9, 2009 Berkeley Daily Planet Hallinan published a piece, “The Afghan
Rubrik’s Cube,” which has nothing to do with Israel, and which does not come to any
distinct conclusion with which we might disagree, but merely leaves one with a vague
sense that Hallinan wants the U.S. to leave that hapless country.

Hallinan’s article is chock full of statistics and quotes that we felt we could check for
simple accuracy. We picked at random seven passages from his article where we would
have had no a priori reason to suspect foul play. Did he quote people accurately and
within proper context? Did he get his statistics right?

Wow, did Hallinan flunk this examine!

Passage #1: “As former British Foreign Service officer Rory Stewart argues, ‘when
the decision to increase the number of troops in 2005 was made, there was no
insurgency.’”

Here is the full paragraph from which the Stewart quote was taken:

When the decision was made to increase troops in 2005, there was no
insurgency. But as NATO became increasingly obsessed with transforming
the country and brought in more money and troops to deal with corruption
and the judiciary, warlords and criminals, insecurity in rural areas and
narcotics, it failed. In fact, things got worse. These new NATO troops
encountered a fresh problem — local Taliban resistance — which has drawn

them into a counterinsurgency campaign.

[Sources throughout may be found at
http://www.dpwatchdog.com/afghanistan.html]

By selecting his quote carefully, Hallinan implies causation. The added troops caused
the insurgency. Reading the fuller quote, you can see that Stewart did not intend to state
simple cause and effect. Moreover, if you read the full NY Times op-ed, you will see that
Stewart is not arguing that the mission is wrong, merely that it needs to be properly
executed and placed within a fuller regional and strategic context.

64



Passage #2: “As Brig. Gen. Mark Carleton-Smith, Britain’s top military officer in
Afghanistan, bluntly told the Sunday Times, ‘We’re not going to win this war.”

We asked ourselves whether this was the full quote or also taken out of context. Here, in
fact, is the full quote:

Carleton-Smith, commander of 16 Air Assault Brigade, which has just
completed its second tour of Afghanistan, said it was necessary to “lower our
expectations”. He said: “Were not going to win this war. It’s about reducing
it to a manageable level of insurgency that’s not a strategic threat and can be
managed by the Afghan army.”

Once again, Hallinan selects his quote from a larger context leaving a false implication.
Hallinan wants us to believe that if we cannot win this war, then surely, we are going to
lose. Reading the full quote, we learn that Carleton-Smith is merely arguing, in complete
accord with classic counter-insurgency theory, that full victory generally takes decades,
but that functional victory can be defined as simply reducing the threat to an acceptably
low level such that the local military can handle it.

Passage #3: “According to the Congressional Research Service, Afghanistan has
cost $173 billion and is on track to eventually cost $1 trillion.”

It turns out that the $173 billion was not for Afghanistan alone, but for Operation
Enduring Freedom (OEF) of which Afghanistan is part. To date, OEF has encompassed
six separate operations: Afghanistan, Philippines, Horn of Africa, Trans Sahara,
Kyrgyzstan, and Pankisi Gorge.

The trillion dollar figure cited by Hallinan is made up of whole cloth. To be sure, according
to this report, Iraq, Afghanistan and the Global War on Terror together will cost more
than $1 trillion. The report does not break out a separate figure for Afghanistan, but it
might reasonably be assumed that it is the smallest leg of the three, and would amount
to far less than $1 trillion.

Passage #4: “The 2005 surge not only revitalized the Taliban, it spread the war to
Pakistan and created the Pakistani Taliban that has driven the Pakistan Army out
of the Swat Valley and most of the Northwest Territory and Tribal Regions. This
border war has killed some 1,500 Pakistani soldiers, innumerable civilians, and
cost Islamabad at least $34 billion.”

65



We have no idea from where Hallinan took this $34 billion number. Hallinan cites no
source. But something seemed amiss. How could impoverished Pakistan spend $34
billion? Sure enough, it turns out that Pakistan’s entire annual military budget is vastly
less than $34 billion. One source gives it as $4.3 billion in 2005, while Wikipedia lists
Pakistan’s 2008 military budget as $7.3 billion.

Passage #5: “Back then [2005] the Taliban controlled 54 percent of the country.
Today that figure is 72 percent and rising.”

By placing this right after the Stewart quote in #1 above, it is implied that Stewart is the
source. He is not. Think about these numbers for a moment. Such precision regarding
such a mushy concept as “control” raises suspicions from the get-go. What definition of
control was employed? Does the Taliban control a town if its mayor is Taliban, or would
they “control” it if they were just given money to go away? If Hallinan had said that the
Taliban had controlled half and now they control three-quarters of the countryside, we
would still want to know his source, but we would allow that these are approximations.
But how could anyone be sure that in 2005 the exact figure was 54% and not, say, 51%
by day and 55% by night? And did the Taliban control 54% of the geography or 54% of
the population? If this calculation is geographic does the 54% allow for the fact that
mountainous regions have more acreage per square mile than flat regions? Students of
topography would do the calculations in three dimensions. Enough jokes. It turns out
that Hallinan falsely used the word “control.” The study in question never claimed to
measure “control” and never used the word. Once again, Hallinan has deceived us. The
study simply reported on areas of Afghanistan that had recorded one or more Taliban
attacks per week. Simply because there is a roadside bombing somewhere does not mean
that the Taliban “control” that particular piece of countryside. By the same reasoning,
the Palestinians “controlled” Israel during the Second Intifada simply because their
suicide bombers were blowing themselves up hither and thither.

Passage #6: “And, ominously for the allies, a poll of Afghans shows a significant rise
in anti-occupation sentiment, with a majority now supporting a negotiated end to
the war, even if that means a coalition government that includes the Taliban.”

Hallinan’s source was an ABC News/BBC/ARD poll which was based on in-person
interviews with a random national sample of 1,534 Afghan adults from December 30,
2008 to January 12, 2009. The results have a 2.5-point error margin. It can be found at:

http://www.cmi.no/pdf/?file=/afghanistan/doc/1083a1Afghanistan2009.pdf.

66



This is a long and complicated poll. Hallinan cherry picked a single factoid and took it
out of all context. Yes,

64 percent of Afghans say the government should negotiate a settlement with
the Taliban in which they’re allowed to hold political offices if they agree to
stop fighting. But among those who support negotiations, most by far, seven in

10, say talks should occur only if the Taliban stop fighting first.

The public had other apparent preconditions that would in effect kill any deal with the
Taliban. For example, “this poll finds continued broad support for women’s rights, which
were denied under the Taliban. Ninety-two percent support girls’ schools and 91 percent
favor women voting.” So, who are the good guys and who are the bad guys in the eyes
of the Afghans: “Fifty-nine percent think the Afghan government is making progress in
providing a better life for Afghans, 75 percent express confidence in its ability to provide
security and stability, as many express confidence in their local police, and nearly as
many in their provincial government.” As for the Taliban, "the resurgence of the Taliban
is a key element of the public’s alarm: Fifty-eight percent of Afghans see the Taliban as
the biggest danger to the country, measured against local warlords, drug traffickers or
the U.S. or Afghan governments.”

In summary, everywhere we look with Hallinan we found deceit.

Hallinan on Islamic Fundamentalists and Terror.

Hallinan’s pantheon of heroes does not end with communists or former Soviet client
states. Oddly, it also includes Islamists such as Hamas, Hizbollah, the Taliban, the
Janjaweed, and Somalia’s Islamic Court Unions.

By reading Hallinan’s columns closely, one finds that Hallinan believes that the Taliban
should be made a partner in the government and integrated into the Afghan army; that
the Islamic Court Union is a force for stability in Somalia (i.e., the Islamists); that Darfur
is a second rate tragedy (i.e., nothing compared to Gaza), thus exonerating the Janjaweed;
that Hizbollah won a great and glorious victory over Israel; and that while Israel is guilty
of every imaginable crime in Gaza, Hallinan has only words of comfort for Hamas. In
sum, over many columns he shows only succor for Islamic fundamentalists.

The key, we believe, is to remember that Hallinan is not just a Marxist, but also a Stalinist.
He stuck with the Soviet Union until the very day it died, long after the truth about

67



Stalin’s gulags was completely known.

Here is our theory. In a world almost devoid of Hallinan’s beloved Marxism-Stalinism,
the next best thing is Islamic fundamentalism. It has:

Totalitarianism—it may not be the dictatorship of the proletariat, but at least it is a
dictatorship with lots of good old fashioned mind control.

Religion—It may not be Marxism, the true religion, and it may not have Das Capital or
Mao’s Little Red Book, but at least the Koran is scripture.

Revolution and Mayhem—In a post-communist world, at least bin Laden fights on.

If it is hard to believe that Berkeley’s Marxists would embrace Islamic fundamentalism,
think again. The May 21, 2009 issue of the Daily Planet featured aloving ode to Mahmoud
Ahmedinajad, written by apparent Marxist, Carl Shames (for Shames’ connection to

Marxism see, for example,

http://www.autodidactproject.org/other/sn-9-10-activity.html).

68



VII. Advertising in the Berkeley Daily Planet

The Berkeley Daily Planet’s advertising is most notable for its paucity. Much or most
of what advertising there is has been placed by the Berkeley Daily Planet itself, as in
pleas for donations (as though it were a non-profit, which it is not), ads for Berkeley
Daily Planet mugs and tee-shirts (as though that would be a fashion statement), and
denunciations of our website, www.DPWatchDog.com.

To quantify this paucity, we measured and compared advertising in the May 13, 2009
issue of the East Bay Express and the April 23, 2009 issue of the Berkeley Daily Planet:

East Bay Express  Daily Planet

Total Pages 96.00 28.00
Total Pages of advertising 56.25 5.79

Pages of Text 39.75 22.21
Percent advertising 58.50 20.70

The difference is stunning. The East Bay Express had 10 times more pages of advertising.
Even adjusted for total page number of text pages (the Express had almost twice as
many pages of text), the Daily Planet had vastly less advertising. We also analyzed
the June, 2009 issue of East Bay Monthly. The results, in terms of percent of total
pages covered by ads (18.9 pages of ads to 32 pages total), was identical to the East Bay
Express at 59%.

Since these measurements were taken in April, the Berkeley Daily Planet has done
nothing but shed advertisers. For example, the September 17, 2009 issue of the Berkeley
Daily Planet had 3.1 pages of advertising, barely half of what it had in April. That same
week’s East Bay Express had 12 times more advertising. More recently, Daily Planet
advertising has dropped below a mere two pages.

There are two possible reasons advertisers are flocking to the East Bay Express and
shunning the Berkeley Daily Planet. First, the East Bay Express is a much better paper,
without being a purveyor of hate. Second, the Berkeley Daily Planet’s core demographic,
Berkeley’s aging radicals, is of only marginal interest to most would-be advertisers.

Although O’Malley has no explanation for why her newspaper had so few advertisers
before we launched DPWatchDog.com, the losses she has suffered since—about

69



60%, according to her (October 22, 2009), is due either due to the economy, in one
version of her story, or to the efforts of a handful of fanatic Zionists who are out to
destroy her fine paper, in another version (Junes, 2009).

When a local group with which we have no association, the Israel Action Committee
of the East Bay (IACEB) launched a petition drive and posted almost 500 names in a
full page ad in the East Bay Express (September 16, 2009), O’Malley actually wrote that
DPWatchDog paid for the ad, even though the ad clearly stated that it was paid for by
IACEB. DPWatchDog never even linked to this petition, much less pay for it. O’Malley
further contended that of the 500 names, only ten were local, which is preposterous
(September 24, 2009). O’Malley simply refuses to admit that vast numbers of Berkeleyans
loathe her journalistic practices.

The chief villain in O’Malley’s pantheon of fanatics is not me, but rather a man named
Jim Sinkinson. Sinkinson has sent letters to Daily Planet advertisers suggesting that it
is an unsound business practice to advertise in an anti-Semitic newspaper, especially
in a town that is 25% Jewish. Simple enough reasoning, and, oddly, reasoning that has
recently been fully embraced by none other than Becky O’Malley.

Here is the setup. The Berkeley City Council recently passed a downtown master plan.
A successful petition drive against the plan has forced it on to the June, 2010 ballot. The
Berkeley Chamber of Commerce favors the plan. Becky O’Malley, opposing virtually
all development in Berkeley, of course, does not. Here, then is what O’Malley wrote on
September 21, 2009:

If we’d had the chance to tell the new CEO [of the Chamber of Commerce]
what the most critical features of the recent political landscape were,

we’d have said that the appearance of a glossy flyer featuring three core
apparatchiks in what some sarcastically call “the machine”, with the notation
that it was paid for by the “Chamber of Commerce PAC” was, to put it politely,
a public relations disaster. For the local chamber of commerce to be perceived
as coming out flat-footed against what proved to be a very popular referendum
movement (9,200 signatures) is just not what you learn in Marketing 101. All
of those 9,200 consumers will now probably think twice before shopping with
local merchants. And the saddest thing is that most local merchants probably
didn’t even know that the Chamber was linked to the campaign against the

petitions.

70



Now allow us to rewrite O’Malley ever so slightly, as though it were from the pen of Jim
Sinkinson. In fact, the result is indistinguishable, in our opinion, from letters Sinkinson
has previously sent to advertisers:

If we’d had the chance to tell the new advertisers in the Berkeley Daily Planet
what the most critical features of the recent political landscape were, we’'d
have said that it is the appearance of repeated instances of anti-Semitism in
the Daily Planet that is being paid for by its advertisers. To put it politely, this
is a public relations disaster. For the local advertisers in the Berkeley Daily
Planet to be perceived as coming out flat-footed against the 25,000 Jewish
residents of Berkeley is just not what you learn in Marketing 101. All of those
25,000 consumers will now probably think twice before shopping with local
Daily Planet advertisers. And the saddest thing is that most Daily Planet
advertisers probably do not even read the paper before deciding to advertise
in it, and probably do not know that the Berkeley Daily Planet makes a
routine habit of publishing anti-Semitism, other forms of hate speech, and is

otherwise journalistically malfeasant.

Could O’'Malley and Sinkinson be more in agreement? Harmony returns to pacific
Berkeley.

71



72



VIII. About the Author: Anatomy of an Extremist

The Berkeley Daily Planet attacks myself, and the website I edit, www.DPWatchDog.com,
non-stop in its pages.

I have been called a racist, fascist, wingnut, Nazi, liar, extremist, Israeli spy, crazy,
crackpot, Republican, right wing Zio-con, commie-baiter, and thief. Oh, did I forget
“twerp”? It is as if by thaumaturgy or voodoo, that is, by the mere incantation of ugly
names, that I will be magically swept away.

I have been chided for wearing a funny looking yarmulke and for being a religious
extremist, despite the fact that I am completely secular and only wears a yarmulke on
the very rare occasions I attend synagogue.

The Daily Planet has printed a call for the boycott of my business, Zorro Productions.

Becky O’Malley has repeatedly threatened me with lawsuits, and once with violence. I
have been denied any right to respond to Daily Planet attacks in its pages. “Free speech
absolutist,” Becky O’Malley, has placed a spam blocker on me, to prevent me from
submitting op-eds, letters, or responses to personal attacks.

The Berkeley Daily Planet has even printed my address next to my picture in a transparent
invitation to its radical minions to commit an act of violence. The publication of my
address served no legitimate news purpose.

For those who want further details, they can be found in “The War Zone” section of
DPWatchDog.com. Mud wrestling has its fans.

In the Daily Planet’s infamous June 4, 2009 condemnation of DPWatchDog I am called
“one of the East Bay’s most militant Zionists.” No particular evidence is provided, or at
least none that is not easily and effectively refuted.

So what makes me such an extremist? I have never in my life attended a pro-Israel street
protest, counter-protest, or rally, and I have never even gotten around to joining the
50,000 or so people who annually attend “Israel in the Park” in San Francisco.

I have attended several East Bay AIPAC dinners, but then I am in the company of about
a thousand other people, including a lot of local politicians like Tom Bates and Barbara
Lee. I have no idea why I would be considered the most militant person there. I am a
life long liberal Democrat, an avowed secularist, and, although an admitted Zionist, I

73



identify with left wing Israeli parties (Labor or Kadima). I have no idea why the Daily
Planet calls me a religious extremist Republican “Zio-con” (whatever that is).

So allow me to make O’Malley’s case for her, as best as it can be made. Here now is the
sum total of what has earned me the label, “one of the East Bay’s most militant Zionists.”
Berkeley is more or less the American center of anti-Israel activity and of hard left anti-
Semitism. There is some in other parts of the Bay Area, in Cambridge, Massachusetts,
and Michigan (with its large Arab population); and wherever there are pockets of white
supremacists there is of course far right anti-Semitism. That is about the extent of the
American concentrations of this poison. There is much more anti-Semitism of both the
hard left and far right varieties in parts of Europe. Though in the United States the
phenomenon is still small, at some point, quite bluntly, I got fed up with having to deal
with its persistence in my face locally. So I have taken action. I have written two articles
in the Open Forum section of the SF Chronicle; and quite a few commentaries and
letters in the Daily Planet until I was banned from further publishing after I announced
plans for DPWatchDog.com. My targets have been Berkeley’s foreign policy making body,
the Peace and Justice Commission (perhaps, partially as a result of my writings, the P&]
today is not as crazy as it once was), gullible politicians who should know better than to
pass one-sided anti-Israel resolutions (chiefly, Kriss Worthington and Linda Maio), and
the Berkeley Daily Planet.

Look as you might, this is the only evidence for my militancy that you will find, and it is

all in the public record. In sum, I am called “one of the East Bay’s most militant Zionists”
because I have stood up and cried “foul” to the Berkeley Daily Planet’s journalistic

malfeasance and to its brutish owner and editor, Becky O’Malley.

74









